הקניון הגדול פתח תקווה בשבת האחרונה

עצוב: הקניון הגדול בפתח תקווה סגור גם במוצאי שבת זו – בפעם הרביעית ברציפות

אם יש משהו שמסמל את הקיפאון והאי ודאות העסקית-בטחונית בצל המלחמה, זה המקום הכי מסחרי בעיר, שבמוצאי שבת רגילים הוא מלא כמעט עד אפס מקום בקונים, סועדים, מבלים וסתם מסתובבים – ועכשיו, מה-7 באוקטובר המקולל – סגור. האם ההחלטה היא בטחונית או עסקית? תלוי את מי אתם שואלים. מה שבטוח, יום אחרי שנפל טיל בפתח תקווה – ההחלטה מתבררת כנכונה.

ימי הלחימה תפסו את הקניון הגדול בפתח תקווה של רשת קניוני עופר, כמו כל המדינה בכלל והקהילה העסקית בעיר בפרט – בסוג של הלם. גם מהמכה וגם מאי הודאות. ישראל בימי אבל בלתי נגמרים ואולי הדבר האחרון שמתאים לעשות, זה לבלות בקניון. מצד שני, בקניון לא רק מבלים. גם קונים מצרכים, מצטיידים, אוכלים ובעיקר – מתאווררים.

הקניון הגדול בפתח תקווה - למרות הקריאה, עדיין פתוח
הקניון הגדול בפתח תקווה - ביום רגיל

אזעקה בקניון. אין בהלה אבל גם אין כריזה

במהלך ימי השבוע, רוב החנויות היו פתוחות מ-9:00 לערך עד 18:00, אך הקניון הגדול המשיך לפעול לשעות מאוחרות, עבור חנויות שנסגרו מאוחר יותר, כמו סופר פארם. מתחם האוכל גם כן נסגר מוקםד מהרגיל. בית הקולנוע סגור מתחילת המלחמה. התפוסה בקניון במהלך השבוע, לא התקרבה לזו שבימים רגילים. היום, שישי, גם כן נרשמה תפוסה דלילה יחסית לימי שישי רגילים, אך בשישי שעבר, "היה כמו יום שישי רגיל", מסרו מהקניון הגדול. "95 אחוז מהחנויות היו פתוחות".

לאחר שאתמול נפל הטיל, היה די ברור, שגם הפעם, בפעם הרביעית ברציפות, הקניון הגדול יהיה סגור במוצ"ש. המתחם המסחרי הגדול בפתח תקווה, חווה מצב דומה בימי הקורונה, אך בניגוד לאותם ימים – כאן לקיפאון, לחוסר הוודאות בכל הרמות – מתווסף מימד האבלות והעצבות שכל אחד מאיתנו חווה. תוסיפו לזה את העובדה שבזמן פעילות הקניון נשמעות (ויכולות גם בהמשך להישמע) – אזעקות.

"הגענו לקניון הגדול במהלך השבוע, רצינו רצת להתאוור. ובשעה 17:00 נשמעה אזעקה", מספר טליה בנדרלי, תושבת אם המושבות הותיקה. "לא שמענו כלל את האזעקה בתוך הקניון והבנו שיש סכנת טילים מאנשים שהיו לידינו ומהאפליקציות והוואטסאפים. לא הייתה בהלה והאנשים הלכו הצידה למרחבים המוגנים. מה שכן, הייתי מצפה שתהיה הודעה על האזעקה במערכת הכריזה של הקניון".

טליה בנדרלי. צילום מרגעי האזעקה בקניון הגדול
טליה בנדרלי. צילום מרגעי האזעקה בקניון הגדול

"אנשים בעיקר באו להסתובב ולהתאוור"

לדברי בנדרלי, הקניון המשיך להתנהל כרגיל מיד אחרי האזעקה. "אנחנו הלכנו אחרי שעה, בסביבות 18:00. הספקנו עוד לאכול גלידה. אחרי שהחנויות החלו להיסגר – יצאנו מהקניון. האנשים בקניון באו בעיקר להסתובב ולהתאוור. לא כדי לקנות, כי החנויות היו די ריקות. אני חושבת שההחלטה לסגור את הקניון במוצאי שבת היא החלטה נכונה, לאור המצב. גם כי בערב אנשים מפחדים לצאת".

החוויה מצד בעלי העסקים והחנויות בקניון הגדול היא גם כן קשה. הירידה במכירות, בכל התחומים – היא ודאית ומוחלטת. תוסיפו לזה גם העובדה שרבים מהעובדים (בעיקר הצעירים) נמצאים בימי מילואים, או כאלה שחוו על בשרם, או על בני משפחתם, חבריהם, את הטראומה הלאומית ולא יכולים או לא רוצים לחזור לעבוד. קשה להעריך במדויק את הנזק שנגרם לעסקים, אך מדובר באלפי, אם לא עשרות אלפי שקלים במדי יום – תלוי בגודל החנות/עסק.

הקניון הגדול: שעות פתיחה מצומצמות

הנחה לשוכרים: 25% מהשכירות ודמי הניהול

מה שאולי יכול לנחם את בעלי העסקים, היא ההחלטה של קבוצת מליסרון, להוריד לשוכרים את שכר הדירה ואת דמי ניהול ב-25% כל אחד, עד הודעה חדשה. לגבי מוצ"ש, שוחחנו עם מספר שוכרים ובעלי החנויות ואנחנו מבינים כי הם שלמים עם ההחלטה, לאור המצב הבטחוניו לאור מצב הרוח הכללי וההערכה היא, שבטח אחרי הטיל של אתמול והאזעקה של היום – זה לא נכון בטחונית וגם עסקית לפתוח.

"מדינת ישראל מתמודדת בימים אלו עם אחד מרגעיה הקשים ביותר מאז קום המדינה", מסרו מקבוצת מליסרון. "ההתגייסות של החברה הישראלית והירתמות הציבור לסייע היא חוצת מגזרים, עמדות ודעות, ומראה את שידענו תמיד – כוחנו באחדותנו. החברה מאמינה שבסיומה של המערכה הקשה שנכפתה עלינו, נצא מחוזקים, כעם וכקהילה". 

במליסרון, שבבעלותה גם קניון סירקין פתח תקווה, שאף הוא יישאר סגור במוצ"ש, הוסיפו כי הפעלת הקניונים, גם אם במתכונת מצומצמת, כרוכה בעלויות קבועות וגבוהות. "החברה רואה בשוכרים שותפים אסטרטגים לפעולתה ונמצאת בקשר רציף והדוק עמם, על מנת לתת מענה לכל שוכר ושוכר", מסרו. "החברה מקווה ומאמינה שההמשלה תשקיע את התשומות הנחוצות לשם שיקום המשק, ושהגורמים הרלוונטיים במדינת ישראל, בדגש על משרד האוצר, ידאגו לפיצוי העסקים שנפגעו ונפגעים בהליך סדור ומהיר".

עוד חדש בפתח תקווה

מכבי פתח תקווה בבראגה

כובשים את בראגה? מכבי פתח תקווה חוזרת היום לשחק באירופה אחרי 19 שנים

במכבי נשלמות ההכנות לקראת המשחק הערב (22:30, שידור בספורט 2) מול בראגה בפורטוגל, במסגרת הסיבוב הראשון של הליגה האירופית. השחקנים יעלו לדשא כאנדרדוג, אבל חדורי אמונה שהם יכולים לעשות הפתעה ולהביא תוצאה טובה, שתיתן להם מקדמה לגומלין, שיתקיים ביום חמישי הבא (1.8) בסופיה. בינתיים, כ-150 אוהדים הגיעו לבראגה וכ-80 הבטיחו מקום לצפייה משותפת במשחק במסעדת BBB ביכין.

המשך קריאה »
יצחק שדה 1-19 פתח תקווה - לפני אחרי

תוכנית פרויקט פינוי-בינוי יצחק שדה 1-19 פתח תקווה – הופקדה היום במחוזי

עוד שלב בדרך למימוש אחד מהפרויקטים המשמעותיים ביותר בתחום ההתחדשות העירונית בעיר. שכונת רמת ורבר צפויה לחדש את פניה עם פרויקט על שטח של 14.7 דונמים, בו ייהרסו 180 יח"ד ישנות ובמקומם יוקמו 5 מגדלי מגורים חדשים ובטוחים, שיכללו לא פחות מ-630 יח"ד חדשות עם 5 קומות מסד מגורים וחזיתות מסחריות. לדברי היזמים, טקסטון מקבוצת עמים: בנייה – תוך שנתיים.

המשך קריאה »
נורית אבני שפירא

נורית אבני שפירא מונתה למנהלת המרכז החינוכי בביה"ח שניידר בפתח תקווה

עיריית פתח תקווה הודיעה כי שפירא, בעלת ניסיון של כמעט שלושה עשורים במערכת החינוך עם מתבגרים על הרצף האוטיסטי, תחליף את משכית גילן שוחט, המנהלת המיתולוגית של המרכז, שנמצא בבית החולים, שפורשת לגימלאות. " מי שמגיע ונקלט אצלנו בביה"ס, ממשיך רצף לימודי ממסגרות קודמות, אך גם מתחיל מסע אישי וקבוצתי", מסרה המנהלת החדשה של המרכז החינוכי, שפועל מ-1991.

המשך קריאה »