מאז היוודע דבר התכנית של עיריית פתח תקווה ונתיבי איילון להתחיל כבר ביולי את פרויקט הענק של כביש סגולה-אם המושבות, הנושא הפך לשיחת היום, בעיקר ברחוב רבקה גובר (אם המושבות החדשה), שם מגדלי הדירות נושקים לכביש המתוכנן. "מאז שנודע לנו, אני לא ישנה בלילות", אמרה לנו תושבת השכונה דנה שחרור שייקמן. "אנחנו נסבול שנים ארוכות. למה צריך את הכביש העצום הזה?"
לפני שלוש וחצי שנים, בראיון וידאו בלעדי בפתח תקווה NEWS, ראש העיר רמי גרינברג חשף לראשונה בתקשורת את התכנית לחבר את איזור התעשייה סגולה לקריית אריה, באמצעות כביש שיעבור באם המושבות. תכנית זו כבר קיימת עשרות שנים, אבל ממש קרוב היא צפויה להתממש, מה שמעורר חשש רב בקרב תושבי המקום – כפי שפרסמנו (שוב ראשונים) ביום שני האחרון. הערב (28.5) קראו לנו התושבים לראות וגם לשמוע מה הם מרגישים.
צפו בתושבי המאבק נגד כביש סגולה-אם המושבות פתח תקווה (מתוך פייסבוק פתח תקווה NEWS)
"קניתי את הדירה בגלל הנוף, קניתי בגלל השכונה השקטה, השכונה השלווה, הקהילתית", מספרת לנו דנה שחרור שייקמן, שרכשה דירה ברבקה גובר ב-2013. "מאז שנודע לי על התכנית, אני לא ישנה בלילות. אני חוששב שזה ישפיע לי על איכות החיים. קודם כל בגלל זיהום האוויר. זה הולך להשפיע מאוד על הבריאות שלי ושל המשפחה שלי ושל כל התושבים של השכונה. מי שגר בקו ראשון ומי שגר בתוך השכונה".
השכנה של דנה, נטע צור פלג, מחזקת את דבריה: "אנחנו אמנם גרים בקומה גבוהה, אבל גם קומה גבוהה לא עוזרת מול שישה נתיבים של כביש בין עירוני עמוס בתנועה, שבכלל לא תגיע מהעיר. זה יהיה כביש שישמש את תושבי ראש העין והוד השרון – פחות אותנו. אבל הדבר שהכי מטריד אותה, שזה ממש קו אפס צמוד לבית הספר של הילדים שלנו". כבישים הם לא פתרון לפקקים, כי כל כביש רק מגדיל את הביקוש לרכב פרטי וסופו להיסתם".

ערן מרדכי, אף הוא תושב רבקה גובר, מוסיף: "נשמע לי לא הגיוני בשנת 2025 בכלל לבנות כביש כזה ולמה צריך כביש כזה עצום. אני לא מצליח להבין פיזית איך הולכים לדחוף פה שישה נתיבים. שנים שמטפחים פה את כל האזור ועכשיו בהחלטה הזאת, הולכים פשוט להחריב את השכונה. זו ההרגשה. אין מנוס מללכת לבית משפט וללכת הכי גבוה שאפשר, גם לבג"צ.
המחאות לא מגיעות רק מתושבי רחוב רבקה גובר, אלא גם מתושבים מאם המושבות הותיקה, שגם הם, לטענתם, יסבלו קשות מהכביש. "הבטיחו לנו טבע במרחק נגיעה בואו לירקון", אמרה לנו שירה כלפון, כשהיא מצביעה על שלט, שהוצב על ידי העירייה. "רק אף אחד לא גילה לנו, שעוד דקה הולך להיות פה כביש סואן מהיר של 6-8 נתיבים. ממש על הבית הספר. אין אפילו רווח בכלל".

מאז החל המאבק, חתמו כבר למעלה מ-1000 תושבים על עצומה אינטרנטית. חשוב לציין כי עיריית פתח תקווה מנסה להרגיע את התושבים ולתקשר את הנושא איתם, בין היתר על ידי מפגש שהיא מארגנת, שאמור להתקיים ביום שלישי הבא (3.6) בבית ספר אחד העם. לפי מידע שהגיע לפתח תקווה NEWS, בפגישה גם צפויים להיות נציגי נתיבי אילון, שיתנו הסבר מקצועי.
"ההשמצות כלפי ראש העיר - פוגעות במאבק"
לא מצאנו בקרב תושבי השכונה הרבה תומכים לפרויקט הכביש, אך היו כאלה שביקשו למתן את הביקורת כלפי העירייה. "ההשמצות האישיות כלפי ראש העיר אינן מועילות למאבק – להפך", אומר שרון קסלר, תושב השכונה. "הן מחלישות את הלגיטימיות שלנו ופוגעות באפשרות לקיים שיח אמיתי עם מי, שבסופו של דבר, יכול להיות שותף לשינוי".
"חשוב לזכור: ראש העיר לא יזם את התוכנית – מדובר בתוכנית ישנה מאוד, בת יותר מ-30 שנה, שאושרה הרבה לפני כהונתו. מעבר לכך, בבחירות האחרונות ראש העיר קיבל תמיכה חסרת תקדים, כמעט 90% מהקולות – זה מצביע על כך שהוא יודע להקשיב לתושבים, ומבין היטב את החשיבות של רתימת הציבור למהלכים עירוניים".
קסלר הוסיף: במקום להיאבק בו – בואו נרתום אותו. בואו נדבר אליו בשפה של שיתוף, של רצון לשפר, של אהבה לעיר. רק כך נוכל לייצר שינוי אמיתי. כולנו באותה סירה – בואו נשמור על אחדות, על שפה ראוי, לולא ניהול מלחמות מיותרות. ביחד – אנחנו חזקים יותר"