ביום חמישי, בזמן מלחמה ישראל-איראן, לאחר שפיקוד העורף אישר חזרה של המתחמים המסחריים, קפצנו ב-18:00 בערב ל"עופר הקניון הגדול", הקניון הכי גדול בפתח תקווה. ראינו בשעות הפתיחה ב"גוגל ביזנס פרופייל" של הקניון – שהוא פתוח. כשבדקנו בפרופילים של המסעדות והחנויות עצמן – ראינו שהן פתוחות. למרבה האכזבה, כמו לקוחות רבים שהגיעו לקניון – גילינו שהן סגורות. המשמעות: נזק כספי ותדמיתי.
רשתות רבות אינן מקפידות על ניהול שוטף של Google Business Pofile (כרטיס עסקי בגוגל – GBP) כחלק מהפעילות הדיגיטלית שלהן. למה? כי בעוד הרשתות החברתיות (טיקטוק, פייסבוק, אינסטגרם) מנוהלות דיגיטלית ברמה הרשתית, ה-GBP נשאר מוזנח. זה קורה כי רשתות רבות לא חושבות שזה מספיק חשוב להקצות משאבים, זמן וכסף לטפל בעשרות סניפים (לפעמים 100 ומעלה).

מקדונלד'ס בגוגל פתוחים עד 22:00. בקניון סגורים ב-18:00
כך קורה שעדכון שעות הפתיחה בפרופיל העסקי בגוגל – הוא עבורם מטלה דיגיטלית זניחה, שאפילו לא רשומה בצ'ק ליסט של מי שאמור להיות אחראי על זה – בין אם מדובר במישהו פנימי (ממחלקת הדיגיטל) או חיצוני (פרילנס, או סוכנות דיגיטל). לכן, לא ממש הופתענו כשגילינו חנויות בקניון בפתח תקווה סגורות – למרות שבגוגל כתוב היה שהן פתוחות.
ראו בתמונה הפותחת את הדוגמא של "מקדונלדס פתח תקווה", שהיה שלשום סגור כבר אחרי 18:00 בערב, למרות שבגוגל ביזנס פרופייל שלו רשום שהוא פתוח עד 22:00. דוגמא נוספת היא של הרשת החדשה "המקסיקני". גם שם היה רשום בכרטיס העסקי שלהם בגוגל, שהם פתוחים עד 22:00, אבל למרבה האכזבה גילינו שהם סגורים. בארומה פתח תקווה הקניון הגדול היה רשום בגוגל שהם פתוחים עד 21:30, אבל כשהגענו, הרבה יותר מוקדם – הם כבר היו סגורים.

"למה כתוב שהקניון הגדול פתוח - והוא סגור?"
לא רק החנויות והמסעדות עצמן לא עדכנו את שעות הפתיחה שלהם כמו שצריך בזמן מלחמה. זה קרה גם לעופר הקניון הגדול עצמו. אמש (מוצ"ש, 21.6), בעקבות החלטת קניוני עופר, הוחלט לסגור את הקניון, אבל גם שם לא טרחו לעדכן בגוגל את שעות הפתיח והיה רשום שהוא פתוח עד 22:00. ידוע על לא מעט אנשים שהסתמכו על גוגל והגיעו עם הרכב עד לקניון – אבל התאכזבו לגלות שהקניון סגור.

"גוגל הוא המקום הראשון בו אנשים מחפשים"
"בזמן מלחמה או מצב חירום, הלקוחות מחפשים ודאות – והם מסתמכים יותר מתמיד על Google כדי לדעת אילו עסקים פתוחים, זמינים ונגישים", אומר לנו לאיציק זיאת, מנכ"ל eBrand מבית Full Power, הסוכנות המובילה בישראל את תחום ניהול המוניטין באינטרנט, שיושבת בב.ס.ר סיטי פתח תקווה.
תן לנו פה חמש סיבות (מתוך רבות), למה חשוב לעדכן את שעות הפתיחה ב GBP:
✅ אמון ושקיפות
"עדכון שעות הפתיחה ב-GBP משדר שהעסק מתפקד, נגיש ואחראי. כשלקוח רואה שעות מעודכנות – הוא מרגיש בטוח להגיע".
🆘 מידע מציל זמן (ולפעמים חיים)
"בתי מרקחת, מרפאות, מוסכים, חנויות נוחות ועוד – חייבים להציג שעות פעילות אמינות. אנשים לא יכולים להרשות לעצמם לנסוע לשווא לאותם מקומות כשיש אזעקות וסכנות".
📱 גוגל הוא המקום הראשון שבו אנשים מחפשים
"במיוחד עכשיו, בתקופה לחוצה כמו מלחמה", טוען זיאת. "הנגישות והמיידיות למידע הם הכרחיים – ואין כמו חיפוש פשוט בגוגל כדי להגיע אליו. לכן מי שמחפש למשל "פיצה בפתח תקווה" או "חנות בגדים בפתח תקווה שפתוחה עכשיו" – רואה גבוה את הכרטיס העסקי. אם בשעות הפתיחה יהיה רשום שהעסק סגור – הלקוח פשוט יעבור לעסק אחר".
📍 תיאום עם שירותים כמו Waze ומפות
"אם גוגל מזהה שהעסק סגור – הוא עלול לא להציע אותו בכלל למשתמשים במפות או בהצעות חיפוש, גם אם פיזית אתם פתוחים".
🔁 עדכונים דינמיים
"הגוגל ביזנס פרופייל מאפשר לא רק לשנות את שעות הפתיחה, אלא גם לעדכן בפוסטים את הסטטוס הנוכחי של הסניף. בנוסף, אפשר ורצוי להגדיר שעות פתיחה מיוחדות לתקופת החירום – אפילו לפי ימים ספציפיים. זה גמיש וקל לתפעול".

לדברי זיאת, "אנחנו מקבלים פניות רבות מרשתות מרובי סניפים, שנעזור להם לעדכן את שעות הפתיחה בגוגל ביזנס פרופייל שלהם. הדבר מקבל משנה תוקף בתקופת המלחמה, ששעות הפתיחה הן משתנות ודינמיות לפי הנחיות פיקוד העורף, או ההחלטות העסקיות של הרשתות, או המתחמים. חשוב לציין שגוגל לא מעדכן מיד את שעות הפתיחה ויש לבצע על זה מעקב".