שכונת המגורים בתכנית פארק הירקון (גאון הירקון) פתח תקווה

פרויקט פארק הירקון פתח תקווה בסכנה? רמ"י דורשת את הזכויות על שכונת המגורים

אם דמיינתם שב-2030 כבר יוכלו הפתח תקוואים לבלות בפארק ענק ומושקע לפחות ברמה של התל אביבים, אז בעקבות הדרישה החדשה של הרשות למקרקע ישראל, יש חשש שהפרויקט יתעכב, אם לא, חס וחלילה יבוטל. שטח המגורים צפוי לכלול את שכונת הפארק, עם לא פחות מ-2800 יחידות דיור, שכבר אושרו בוועדה המקומית. הבעלים הפרטיים של הקרקעות לא מוכנים לוותר ויאבקו על זכויותיהם בכל ההליכים.

לפני חמישה חודשים (ינואר, 2023) דיווחנו לכם כאן על תחילת שלב התכנון של פארק "גאון הירקון", אותו מקדמת עיריית פתח תקווה בהיקף השקעה של 11 מיליון ש"ח, אבל השכונה, שצמודה לפארק, היא ה"בוננזה" האמיתית – שכונת המגורים הענקית, שמן הסתם, אין לה עדיין שם. על אף שרוב השטח שייך לבעלים פרטיים, הוועדה המקומית הורתה על איחוד וחלוקה של זכויות הבנייה בינם לבין המדינה (רמ"י).

שטח פארק הירקון פתח תקווה - ממערב

העירייה תקבל 13% או 50% משווי השבחת הקרקע?

רמ"י יודעת שהשטח הזה שווה הרבה מאוד כסף, בטח יותר מהשטחים הירוקים, שמהווים חלק ניכר מתכנית פארק הירקון פתח תקווה – ומכן באה הדרישה, שמשמעותה היא שהבעלים הפרטיים ייוותרו כמעט ללא זכויות בנייה למגורים. למעשה, לבעלים ולעיריית פתח תקווה יש אותו אינטרס מול רמ"י, משום שהיא תקבל מהמדינה רק 13% משווי השבחת הקרקע, לעומת 50% שהיא תקבל במקרה של בעלים פרטיים.

לפי פרסום של "דה מרקר", היטלי ההשבחה נועדו לממן את ההשקעה בפארק, ובמקרה של קיטון ההכנסות, התוכנית להקמת הפארק עלולה להיתקע. דברים דומים מסר לנו היום עו"ד צבי שוב, שותף במשרד שוב ושות" המייצג חלק מעשרות רבות של בעלים פרטיים על שטחים באיזור. "המהלך של רמ"י יכול לתקוע את פרויקט פארק הירקון פתח תקווה, לעכב אותו בצורה משמעותית ואף להעמידו בסכנה", אמר שוב לפתח תקווה NEWS.

עו"ד צבי שוב: "הפרויקט עלול להיתקע"

מהי תחושתם של בעלי הקרקע אותם אתה מייצג? 

"הם מרגישים שמפקיעים מהם בהדרגה את הזכויות על הקרקע וכך הם נפגעים כספית", משיב שוב. "אחרי שלפי התכנית החליטו שרוב השטח יהיה פארק, גם כך צומצמו שטחי המגורים – ועכשיו ברמ"י מעוניינים גם במעט הזה". 

לדברי שוב, הפרויקט בסכנה גם בגלל שהעירייה חייבת להרוויח מהיטלי ההשבחה על מנת שיהיה לה את האינטרס והמוטיבציה להשקיע בפארק הירקון פתח תקווה ברמה כזאת שהוא יתחרה בפארק הירקון תל אביב – והיא בונה על היטלי השבחה גבוהים הרבה, לעומת מצב שהזכויות על שטח המגורים יהיו בידי רמ"י.

פתח תקווה NEWS - פארק הירקון
שרטוטי הבנייה המתוכננים בפארק

30-40 בנייני מגורים מסביב לפארק שווים הרבה כסף

פרויקט פארק הירקון פתח תקווה (או גאון הירקון), הוא הרבה יותר מפרויקט דגל של עיריית פתח תקווה. זה משהו שיכול לשדרג את העיר וכמובן את איזורי המגורים הסמוכים לפארק. לפי התכנון, החלק הצפוני של פתח תקווה, שכולל 6,000 דונם וממוקם דרומית לכביש 5, יפותח לטובת ריאה ירוקה שבמרכזה פארק. התכנון כלל גם שטחי גן לאומי, 100 דונם מגרשי ספורט ו-200 אלף מ"ר שימושי פנאי ומבני ציבור.

במטרה להתגבר על העלויות הכרוכות בהקמת הפארק, הוקצו 2,500 דונם לבנייה של יחידות דיור, וכן שטחי תעסוקה ומסחר שההכנסות ממכירתם יסייעו למימון הפארק – בשטח שנמצא מזרחית לכביש 40, סמוך לאיזור התעשייה סגולה. 2800 יחידות דיור זו שכונה של ממש של 30-40 בנייני מגורים ענקיים, כשהחלק העיקרי שלה בדרישה של רמ"י הוא האטרקטיבי ביותר נוכח סמיכותה לפארק.

בעקבות דרישת המדינה לקבל לידיה את מרבית זכויות הבנייה בתוכנית, צפויים הבעלים הפרטיים להתנגד לתוכנית ואף לעתור כנגדה, דבר שצפוי לעכב משמעותית את מימושה. הבעלים הפרטיים תולים את יהבם בוועדה המחוזית, שלהערכתם תרצה להבטיח את מימוש הקמת הפארק.

פארק הירקון פתח תקווה
פארק הירקון פתח תקווה

"מחטף שערורייתי"

"מדובר בלא פחות ממחטף שערורייתי של רמ"י, שפוגע בזכויות הקניין של הבעלים הפרטיים", מסר שוב לדה מרקר. "בעלי הקרקעות הפרטיים לא יעברו על המהלך הזה בשתיקה והם נערכים למאבק נחרץ, שיבטיח את זכויותיהם ואת מה שהובטח להם כל השנים".

לפי דה מרקר, רמ"י מסרו כי הם מקיימים שיח עם העירייה בנושא. 

מעיריית פתח תקווה נמסר לפתח תקווה NEWS: "ההחלטה של רמ"י התקבלה באופן חד צדדי, והיא אינה תואמת את התכנון שמימנה וקידמה יחד עם העירייה לצורך הקמת הפארק. עם היוודע הכוונה של רמ"י לקדם את המתחם בבעלותה, במנותק מהתכנון הכולל של הפארק, פעלו כלל גורמי המקצוע הרלוונטיים ברשות כנגד ההחלטה, שפוגעת ברצף של הפארק ובאינטרס הציבורי. בכוונת העירייה להמשיך לפעול בנושא בכל הכלים שעומדים לרשותה".

עוד ב-נדלן

יצחק שדה 1-19 פתח תקווה

מה קורה ביצחק שדה 1-19 פתח תקווה? ביקור מגלה צורך דחוף בהתחדשות עירונית

אם רציתם לראות פער מוחשי ברמת מגורים בפתח תקווה בין השכונות החדשות לשכונות הישנות של העיר, כדאי לכם לבקר בתחילת הרחוב הראשי של רמת ורבר במספרים האי-זוגיים. לטענת חלק מהדיירים, יש שם חריגות בנייה לא חוקיות, דירות מפוצלות ללא אישור, תוך הפקעת שטח ציבורי, זאת לצד הזנחה של ניקיון.

המשך קריאה »
פרויקט רח' ח"ן 8-10 פתח תקווה קטה גרופ

קטה גרופ ישקיעו כ-110 מיליון ש"ח בהתחדשות עירונית בח"ן 8-10 פתח תקווה

אירוע ההריסה בשכונת רמת ורבר, התקיים אתמול בנוכחות אנשי חברת הנדל"ן המוכרת בעיר, דיירים, תושבים ועורכי הדין המלווים את הפרויקט. במסגרת האירוע החלה הריסת 32 דירות שאיכלסו שני בניינים ישנים ומוזנחים, בני כ-50 שנה, שבמקומם צפויים לקום 2 בנייני מגורים חדישים ומודרניים בני 9 קומות כל אחד, שיאכלסו 96 דירות. צפי אכלוס: 2027. 95% מהדירות כבר נמכרו. מחירי הדירות בפנים.

המשך קריאה »
וילה למכירה בפתח תקווה נווה עוז

צפו מבפנים: וילה ענקית בנווה עוז מוצעת לאחרונה למכירה ב-7.4 מיליון ש"ח (וידאו)

בסימטה הולנדית שקטה ודו סטרית, נושק לנווה עוז הותיקה, על רחוב סעדיה עפארי 26, נמצאת וילה, שהוקמה לפני כ-20 שנה, בה התגוררו עד לאחרונה משפחה של זוג רופאים. ביקור מבפנים גילה לנו שהיא אומנם זקוקה שיפוץ (לא מהיסוד), אבל המיקום והגודל (12.5 חדרים על 300 מ"ר), עושים את שלהם וכבר משכו לא מעט מתעניינים לנכס, שרק לאחרונה הוצע למכירה על ידי משרד תיווך ניסן אילון.

המשך קריאה »
רוטשילד-רינגלבלום-בצ'אייב פתח תקווה

פרויקט רוטשילד-רינגלבלום-בצ'אייב של שמי אושר להפקדה. לפי התמונות אפשר להבין למה

קירות מתפוררים, עמודים עם יציבות בסימן שאלה, סורגים חלודים, זבל וגרוטאות – קשה להאמין שככה חיים בפתח תקווה בשנת 2024. אבל בעוד כשלוש-ארבע שנים, לפי התכנון יקומו במקום 54 יחידות דיור ישנות ומוזנחות כ-220 דירות חדשות בארבעה בניינים, שלושה מהם בני 10 קומות ועוד מגדל מגורים ענק של כ-27 קומות באחד מהפרויקטים הבולטים של חיים שמי. צפו בתמונות מהשטח.

המשך קריאה »

השארו מעודכנים!

הירשמו כדי לקבל תוכן והתראות בלעדיים ישירות למייל

Loading