לראשונה: פתח תקווה העיר ה- 4 בגודלה בישראל

פתח תקווה עדיין במקום ה-4 כעיר המאוכלסת ביותר בישראל

פתח תקווה, שבעבר סבלה מסטיגמה של פרבר רדום ומשעמם, הופכת בשנים האחרונה לסוג של מעצמה עירונית מבחינת היקפה (תושבים ועסקים) ואף עקפה החודש את ראשון לציון כעיר ה-4 המאוכלסת ביותר בישראל. איך זה יסתדר עם הצפיפות ובעיות התחבורה שהולכות ומתרבות גם הן?

מטפסת כל הדרך למעלה

לפי משרד הפנים, שהוציא דו"ח אוכלוסיה ב- 18 לחודש, נכון להיום  גרים בפתח תקווה 274,367 תושבים ותושבות והמספר רק ממשיך לעלות בקצב מהיר משנה לשנה.

על פי הנתונים, יש בעיר עלייה חדה של כמעט 20 אלף תושבים ביחס לשנה שעברה, ובכך עברה את ראשון לציון, שאוכלוסייתה מונה (נכון למועד פרסום הנתונים) 273,814 תושבים.

עם זאת, נראה שקצב גדילת האוכלוסייה בעיר לצד השינוי המבורך שפתח תקווה עוברת בתחום הבנייה והמסחר, יוצרת גם העמקת פערים בין אזורי הפיתוח למרכז. לא מעט תושבים מתלוננים על חוסר שוויון והזנחה עם תנופת העיר והצפיפות שנוצרה, שלא נדבר על עומסי התנועה.

מבט על מגדלי דיור בפתח תקווה
מבט על שכונת נווה גן, ציר ז'בוטינסקי

הנתונים העדכניים של משרד הפנים

האוכלוסיה בערים הגדולות - פתח תקווה מקום 4

יותר דירות, יותר צעירים.

על פי נתוני הלמ"ס, שגם הם התפרסמו החודש, משנת 2020 מספר הדירות שעבורן נופקו היתרי בנייה, הכפילו עצמן לעומת שנים עברו. בתחילת 2020 החלו בנייתם של 37 בניינים חדשים ובסוף אותה שנה כבר היו בפ"ת 1335 דירות בתהליכי בנייה. נתון די מרשים, אם לוקחים בחשבון שרוב השנה הייתה מלווה בסגרים ובעיות ביוקרטיות ומוסדיות עקב הקורונה.

על פי הלמ"ס, כ-43% מהדירות שנבנו הן בנות 3 חדרים ומיועדות בעיקר לזוגות צעירים. שטח הבניה בשנת 2020 עמד על 136.1 אלף מ"ר, מתוכו 109.8 אלף מ"ר למגורים. הממוצע של חודשי בנייה לבניין עומד על 29 חודשים. זירוז בנייה עירונית והאצה של עשרות מבנים חדשים, לצד הקמת מקומות מסחר וחיי לילה, מושכים צעירים רבים להגיע לעיר ולהשתקע בה.

אם נצלול למספרים, רוב תושבי פתח תקווה הם צעירים, בני נוער ובוגרים מגילאי 18 עד 45.  העיר הופכת למרכז ההייטק הגדול ביותר בארץ. עשרות חברות גדולות לצד תאגידים מעבירים את משרדיהם לכאן. הייטקיסטים, מסעדנים, נדלניסטים, יזמים, משקיעים פרטיים, ברמנים, עובדים בקניונים, ספורטאים ועוד. השינוי הגדול מושך את כולם להגיע לפתח תקווה.

I LOVE PT
צומת ז'בוטינסקי - הרב מלכה

התנופה לא עוצרת - אך מה עם הצפיפות?

גם בגזרת מרכז העיר, השוק לא מזמן עבר שיפוץ, ויש כבר הסתכלות קדימה על פינוי בינוי בחלק מהרחובות. בהדר גנים וכפר גנים הוקמו מרכזי מסחר גדולים. בסירקין עתידה להיות מהפכה של ממש. כל אזור התעשייה: קריית אריה, ציר ז'בוטינסקי, השח"ם, יצחק רבין, בתי החולים, מגרשי הספורט בסגולה, הרכבת הקלה, העיר פשוט לא עוצרת לרגע.

עם זאת, לפחות עד שתקום הרכבת הקלה, נראה שהדוחק והעומס בכבישים והעומס ימשיכו לגדול, כך שתושבי ובאי העיר יסבלו  עוד תקופה לא קצרה מהפקקים הקשים ובעיות החניה המרובות בפתח תקווה. 
אם המספרים ימשיכו ויצברו מגמה חיובית גם ב-2022,  הצפיפות תעלה ותורגש בהתאם בכבישים, אבל צריך לזכור בסופו של דבר שההתפתחות היא תהליך ואת הכסף סופרים במדרגות.

למרות השאלות שצריכות להישאל,  ציון הדרך של עלייה למקום ה-4 בערים המאוכלסות בישראל, הוא יוקרתי וחשוב להמשך ההתפתחות של פתח תקווה ומהווה עוד סימן לעידן חדש של צמיחה ושגשוג.

גשר ז'בוטינסקי בפתח תקווה
גשר ז'בוטינסקי בפתח תקווה. צלם: שי בן סניור

עוד ב-מהנעשה בעיר

שוב טרור פלילי בעיר: שני פצועים קשה בפיצוץ רכב בפתח תקווה. צפו בתמונות מהאירוע

שני בני אדם נפצעו באורח קשה בפיצוץ רכב ברחוב סמיר משה נקאש בשכנות כפר ג'נים ג' שבפתח תקווה. צוות מד"א העניק להם טיפול רפואי במקום. המשטרה איתרה שרידי פריט אמל"ח ברכב שעלה באש. חבלן המשטרה העביר את הפריט להמשך בחינה ומיצוי ראיות במעבדות הזיהוי הפלילי. תושבי השכונה הסתודדו שעות ארוכות בקרבת מקום בזמן שהמשטרה טיפלה בזירה. "רק בנס לא נפגעו ילדים", אמרו התושבים.

המשך קריאה »

תסביר לנו: יוסף חדאד מגיע לפתח תקווה להרצאה בעופר הקניון הגדול ב-21.7

בעוד שבוע, ביום ראשון הבא (19:00), יגיע למתחם הקולנוע הוט סינמה שבקניון, הערבי-ישראלי, שהפך המסביר ללאומי, שכל אחד מאיתנו אוהב לשמוע, לערב אישי תחת הכותרת: "גאה להיות ערבי וגאה להיות ישראלי". חדאד יספר על חוויותיו האישיות – מהילדות בנצרת ועד הבחירה להתנדב לשרות בצה"ל, הפציעה הקשה במלחמת לבנון השניה ועוד היום, איך הגיע להיות הפנים של ההסברה הישראלית בעולם.

המשך קריאה »
צדוק בן משה חוגג 60 עם משפחתו

כ-100 מוזמנים הגיעו לקאסה 61 פ"ת לחגוג 60 לסגן ראש העיר צדוק בן משה (וידאו)

אחד מהתושבים הצבעוניים והמוכרים ביותר בעיר, חגג הערב שישה עשורים במסיבת הפתעה, שארגנו לו חבריו התושבים יפית חיים לוי, מטי חי ושרון אלדד. למרות ההכנות הרבות שנדרשו לאירוע המושקע, בן משה נראה די מופתע בכניסה לאולם, אבל לא לקח לו יותר מכמה שניות להבין מה קורה – ומיד היא זרם עם החגיגה. מי שלא הגיע, היה ראש העיר רמי גרינברג, ששהה מחוץ לעיר ושלח את ברכתו.

המשך קריאה »
רמי גרינברג ואביב כוכבי מרכז מורשת צה"ל פתח תקווה

אביב כוכבי ורמי גרינברג הניחו אבן פינה למיזם מערכות ישראל בפתח תקווה ליד הפארק הגדול

הרמטכ"ל לשעבר וראש העיר השתתפו בטקס שהתקיים ביום שישי האחרון ברח' בזל, היכן שנמצאת כיום חניית הכורכר, שזה המקום בו צפוי לקום מוזיאון/מרכז לימוד למורשת הצה"לית. בטקס החגיגי גם השתתפו יו"ר ארגון יד לבנים אלי בן שם, סמנכ"ל וראש אגף משפחות הנצחה ומורשת, אריה מועלם, משפחות שכולות ואורחים רבים. במוזיאון צפויים להיות סימולטרים מתקדמים, שידמו ישיבה במטוס קרב.

המשך קריאה »