"חשבנו שזה יהיה כביש רגיל, אבל זו הולכת להיות אוטוסטרדה, שלא הייתה מביישת את כביש 6", אמר לנו היום אחד מדיירי הקומות הגבוהות ברח' רבקה גובר אם המושבות החדשה, שם על פי התכנית, צפוי לעבור כביש עם שישה נתיבים (שני נת"צים), במרחק נגיעה מהמרפסת. התכנית של עיריית פתח תקווה ונתיבי איילון, מעוררת חשש בקרב התושבים על התוואי, שהיא תפגע להם באיכות החיים, בבריאות ובכיס.
רק לפני שבועיים היינו בכנס התחבורה 2025, שארגנה העירייה באולם שרת, לשם הגיעו עשרות רבות של מוזמנים, בפניהם הציג ראש העיר רמי גרינברג, את המהפכה התחבורתית, שצפויה לעבור על פתח תקווה לקראת 2030, ביניהם כביש גישה חדש, שיחבר את איזור התעשייה קרית אריה, בואכה שכונות אם המושבות החדשה והותיקה – לתוך איזור התעשייה סגולה. אז גם התגלתה ההדמיה של הכביש ונודע לתושבים שהעבודות יחלו ממש בקרוב (יולי).

זנזורי: "יהרוס את הנוף הפתוח. יעשה רעש וזיהום אוויר"
ההדמיה, בה רואים שישה נתיבים (שניים מהם נת"צים), שצפויים לעבור הכביש, מעוררת חוסר נוחות וחשש אצל מספר תושבים עמם שוחחנו. חלקם שייכים לקבוצת הוואצאפ שנפתחה בשם "נפגעי מחלף אם המושבות", בה חברים מאות תושבים, שמביעים תרעומת על התכנית של העירייה ונתיבי אילון. "אנחנו לא מבינים למה צריך אוטוסטרדה מאחורי הבתים שלנו. זה גם יהרוס את כל הנוף הפתוח שיש לנו בשכונה וגם יעשה רעש וזיהום אוויר", מסרה ענת זנזורי, סגנית ראש העיר לשעבר ותושבת רחוב רבקה גובר.
זנזורי, יחד עם תושבים נוספים, ביקשו מהעירייה תשובות, שלטענתן ניתנו להם מאוחר. "בדקה ה-90", כמו שאמר לנו אחד התושבים. זנזורי: "העירייה עדין לא סיפקה לנו תוכניות. אנחנו עדין ממתינים להם". לפני התכנון כבר ביולי אמורים לעלות הטרקטורים על הקרקע ולהתחיל לבנות את הכביש. לפתח תקווה NEWS נודע מנתיבי אילון ומהעירייה, שההדמיה מייצגת נאמנה את התכנית, דהיינו: כביש רחב עם 6 נתיבים, כששניים מהם נת"צים.

"לא תיארנו לעצמו שיבנו כביש כזה גדול"
כביש אם המושבות סגולה, שיעבור סמוך לבניינים, בשטח בינם לבין מסילת הרכבת, יהיה דומה לכביש רבין מבחינת הרוחב שלו. הוא, למעשה, מתחיל במחלף צומת העיפרון, שיחבר את המכוניות לכביש מורחב בהרבה ממש שיש היום. הכביש, שכיום הוא מתעקל לרחוב ראשון לציון, יהפוך לסוג של אוטוסטרדה, שתעבור סמוך לבניינים של רחוב רבקה גובר, שנמצא בצפון אם המושבות החדשה.
תושבים בפרויקטים שם, שנבנו לפני כ-15 שנה ועדיין נחשבים ליוקרתיים בשכונה, מרגישים את עצמם פגועים. "אני תכננתי שיפוץ בבית ועכשיו אני שואל את עצמי אם כדאי למכור את הדירה ולעזוב", אמר לנו אחד התושבים הותיקים ברבקה גובר. "לא תיארנו לעצמנו שיבנו כביש כזה גדול. זה כביש שיביא איתו תנועה של משאיות, שיחפשו קיצור דרך. חושש מאוד שזה יפגע באיכות חיינו ובערך הדירה".

"הכביש לא נותן לנו כלום. הוא ישמש בעיקר תושבים מחוץ לעיר"
סולי הוד, מ-ועד הבית של רבקה גובר 9, רכש את הדירה ב-2012 מפרויקט של קרדן. "לפני כחודש נודע לי על התכנית של הכביש הזה – ונבהלתי, כמו כל השכנים. חשבנו שיהיה כביש צנוע, של שני נתיבים, כמו זה שמתחבר מהאצטדיון לרח' ראשון לציון. פה מתכננים אוטוסטרדה במרחק 0 מ' מאיתנו עם מחלף גדול בצומת העיפרון. לא נוכל לפתוח חלון מרוב רעש וזיהום אוויר".
בעירייה ובנתיבי איילון אומרים שהכביש הזה הוא הכרח.
"הכביש הזה לא נותן לנו כלום", משיב הוד. "הוא ישמש בעיקר כאלה שמגיעים מחוץ לעיר, מהוד השרון, ראש העין, כפר סבא והסביבה. כולם הולכים לעבור אצלנו בשכונה. בתוכניות המקוריות הכביש החדש היה אמור להיות המשך של הכביש הקיים , דו מסלולי – אבל זה לא מה שאנחנו רואים בתוכניות העירייה, שגם מתעלמת משורה של שמונה בניינים נוספים , שאמורים להבנות על הקו של הכביש החדש. רק לפני שבוע וחצי עשו זום לתושבי השכונה והראו בדיוק מה הולך להיות – והבנו את גודל האסון המתקרב".

בינתיים, עיריית פתח תקווה ונתיבי אילון פועלים במרץ כדי לקדם את הפרויקט לפי התכניות והעבודות צפויות להתחיל כבר ביולי הקרוב. זמן העבודה על פרויקט ענק מסוג זה, יכולות להימשך 2-4 שנים. חשוב לציין כי ישנם גם תושבים שמבסוטים מהפרויקט, בעיקר כאלה שעובדים באיזור סגולה – והיום צריכים לעשות סיבוב שלם דרך הפקקים של גיסין.
לפי המידע שהגיע לידינו, הפרויקט כולל שדרוג המדרכות, שבילי אופנים לאורך כל הציר וכן ישודרג המרחב העירוני כולל הטמנת חשמל, רצועות גינון בכל דופן של 3 מטר, עצים, תחנות אוטובוס חכמות, נגישות ומוצלות ועוד.
כתבת וידאו מכנס התחבורה של העירייה 2025 (מתוך יוטיוב פתח תקווה NEWS)
העירייה: "נקיים פגישת תושבים בנושא יחד עם נתיבי אילון"
מדוברות העירייה נמסר: "מדובר בפרויקט תחבורתי חשוב שהיה אמור להתבצע לפני שנים רבות, לטובת שכונת אם המושבות ולכל העיר. פרויקט הנותן דגש על קישוריות התחבורה הציבורית ובטיחות משתמשי הדרך והולכי הרגל לצד הפחתת הגודש באזור.
הפרויקט פורסם ושוקף לציבור בצורה נרחבת, לרבות במפגשים שנערכו לאחרונה. יצויין כי הכביש תוכנן עם כלל היועצים בכל התחומים וניתן מענה ופתרונות לכל נושא שנדרש, כולל פתרונות אקוסטיים כמובן. מלבד החיבור מזרחה, הפרויקט כולל גם ביצוע מחלף מלא באזור פארק עופר עם הסדרה של כניסה ויציאה מלאות לכביש 4. בנוסף, הפרויקט כולל שבלי אופניים, גשר הולכי רגל ועוד. צפי תחילת עבודות – יולי".
העירייה, שמודעת לדאגת התושבים באיזור, קבעה פגישה עם נציגי חברת נתיבי איילון. הפגישה תתקיים ביום שלישי, 3.6.25, בשעה 20:30, באודיטוריום חטיבת הביניים 'אחד העם', רחוב זכרון יעקב 43״.