היום (13.5) התקיים בפתח תקווה כנס מקצועי ראשון מסוגו לעתיד התחבורה העירוני, בשיתוף עיריית פתח תקווה, משרד התחבורה, חברת נתיבי איילון והרשות הארצית לתחבורה ציבורית. בכנס, בנוכחות ראש העיר רמי גרינברג, השתתפו כ-150 מנהלים בכירים מענף התחבורה בישראל, בהם נציגים מחברות התחבורה הציבורית, גופי ביצוע ממשלתיים ומנהלי תחבורה ברשויות מקומיות.
פתח תקווה, שנושקת ל-300,000 תושבים, כשב-2040 הצפי הוא לעבור את החצי מיליון, היא כבר עכשיו אחת מהערים העמוסות והצפופות בישראל. זה מחייב היערכות מורכבת ואסטרטגיה ארוכת טווח, כדי לא למצוא את עצמנו מבלים בפקקים כמו שהמצב כיום – אם לא יותר. במטרה להסביר את המצב, לתאר את הפרויקטים הקיימים – וגם להרגיע, נולד הרעיון של הכנס, אותו הוביל ראש אגף התחבורה בעירייה – דוד קמחי.
מה היה לבאי הכנס לומר על התחבורה בפתח תקווה? (מתוך יוטיוב פתח תקווה NEWS)
מחכים ל-11 תחנות מטרו בעשור הבא
במהלך הכנס הוצג החזון התחבורתי של העיר, לנוכח תנופת ההתחדשות העירונית, הגידול הדמוגרפי הצפוי , והקמה של שכונות חדשות, אזורי תעסוקה והייטק, מוסדות ציבור ופארקים. החזון כולל עשרות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית שיחברו את פתח תקווה אל גוש דן והמרחב המטרופוליני, יוקמו הפרדות מפלסיות בצמתים מרכזיים שישפרו את זרימת התנועה בעיר, יותקנו רמזורים חכמים שיקנו עדיפות לאוטובוסים ולרכבות קלות, ויוקמו מסופים מתקדמים לקליטת מאות אוטובוסים חשמליים.
בנוסף, הבטיחו בכנס, ייסללו שבילי אופניים נרחבים שיחברו בין פתח תקווה למוקדי התחבורה הציבורית ולערים הסמוכות לרבות קריית אונו, גבעת שמואל, רמת גן ותל אביב. בהיבט של תחבורה עתירת נוסעים, הוצגו שני פרויקטים לאומיים: פרויקט הרכבת הקלה שתקציבו עומד על כ-49 מיליארד ₪ ופרויקט המטרו שתקציבו מוערך בכ-150 מיליארד ₪. בין הפרויקטים המקודמים בעיר – תחנת רכבת חדשה בדרום העיר, קישוריות לקו הסגול במערב העיר, ותוספת של 11 תחנות מטרו שיחזקו את מערך הקו האדום של הרכבת הקלה.

חיבור חדש מכביש 4
מערכת התחבורה שתוקם תציע חלופה מהירה, בטוחה וירוקה לציבור שתעודד שימוש בתחבורה ציבורית ואף תשמש מנוף לצמיחה כלכלית, התחדשות עירונית וחיזוק המרקם החברתי. במקביל, מקדמים גם חיבור תחבורתי חדש וישיר מכביש 4 צפון וסלילת מקטע כביש חדש שיחבר בין הרחובות ראשון לציון וגליס אזור התעשייה סגולה, נת"צ בר כוכבא, כביש 40 ועוד.
בנוסף , עיריית פתח תקווה מקדמת תכנית חינוכית פורצת דרך, חינוך לשימוש בתחבורה ציבורית כבר מגיל צעיר, כולל הנפקת כרטיסי רב-קו מרוכזת לכל בית ספר, על מנת לבסס דפוסי התנהגות ברי קיימא לעתיד. "התחבורה היא אתגר לאומי, ואנחנו לא מחכים, אלא פועלים כדי להוביל תכניות תחבורתיות שאפתניות לטובת תושבי העיר ומאות אלפי האזרחים שפוקדים את העיר מידי יום", אמר בכנס ראש העיר, גרינברג.
סרטון הפתיחה של כנס תחבורה 2025 פתח תקווה
קו סגול ב-2028
אורלי שטרן, מנכ"לית נתיבי איילון, אמרה לפתח תקווה NEWS ועל הבמה: "פתח תקווה היא דוגמה ומופת לאיך עושים מהפכה תחבורתית. אני רוצה לברך בשם משרד התחבורה ולמסור תודה והערכה על מה שפתח תקווה עושה למען המהפכה התחבורתית בישראל. שרת התחבורה באמת רואה בעיר הזאת את הדוגמה לחיבוריות, לקישוריות ולחזון שלה שמביא את כל התחבורה, הרכבת הכבדה, הרכבת הקלה, המטרו וה-BRT שהוא השלב הבא של התחבורה הציבורית שלנו.

איתמר בן מאיר, מנכ"ל חברת נת"ע, שיבח את עיריית פ"ת ואמר לפתח תקווה NEWS: "אני מאחל לכולנו שגם ראשי עיר אחרים יבינו את גודל השעה ואת הפתרון שאנחנו מצליחים להוביל יחד. המהפכה התחבורתית היא עכשיו ואין ספק שפ"ת היא אחת הערים שמובילה את מהפכת התחבורה הציבורית בצורה מאוד מהותית".
תן צפי. מתי זה יקרה בפועל?
"בשנים הקרובות אנו נשיק בעיר גם את הקו הסגול ובשנת 2028 הולכת להיות השנה בה חברת נת"ע יחד עם משרד התחבורה תביא בשורה אמיתית למטרופולין גוש דן, אנו נרצה בשנת 2028 רשת רכבות קלות וזה אומר גם את הקו האדום שימשך עד משה דיין, כל הקו הסגול שמגיע כמובן לפתח תקווה ואת מחצית מהקו הירוק וזו תהיה אלטרנטיבה לרכב הפרטי".