מי שאחראי לקופסת המשחקים, שכל המדינה דיברה עליה בחודש האחרון, היא חברה שמשרדיה יושבים ברחוב המגשימים 24, אבל לפני שאתם שמים וויז ומתניעים את האוטו, תדעו שאין לכם מה להגיע לשם. כרגע מייצרים את הקופסאות החדשות המיועדות לחלוקה בנקודות מכירה בכל הארץ, כשעשרות מהן בפתח תקווה. “אנחנו עושים כל מאמץ לעמוד בביקושים הגבוהים. לא נעלה את מחיר המשחק”, הם מבטיחים.
ביום שישי האחרון דיווחנו לכם על כך שהמלאי של משחק הקופסה “אליאס”, אזל מהמדפים בחנויות הצעצועים והספרים בפתח תקווה, ביניהם רשתות כמו עידן 2000 וצומת ספרים. למרות שהמשחק הוא די ישן (בארץ מ-2018), טרנד סרטונים שפרץ ב”טיקטוק”, בו רואים שחקנים משחקים בהתלהבות במשחק, שצבר מליוני צפיות – ומשם הדרך לחנויות ולפתיחת כיס של הלקוחות – הייתה קצרה.

מאמינים במשחקי קופסה משנת 2000
מי שאחראי על ייצור ושיווק המשחק לחנויות, זו חברת “הקובייה משחקים” הותיקה, שנוסדה לפני 25 שנים בשנת 2000. החברה מתמחה במשחקי קופסה, לכאורה, משהו שחלף מהעולם, בו ילדים משחקים במשחקים בסלולר כבר בגיל 5. אלא שההורים מוכנים לשלם (ולפעמים הרבה), כדי שהילד שלהם ישחק במשחק קופסה בחברת אנשים, במקום שיהיה תקוע שעות על גבי שעות לבדו מול המסך.
“הקובייה משחקים” יושבת כבר חמש שנים במשרדים ברח’ המגשימים פתח תקווה, משם היא מפיצה, מייבאת ומתרגמת לעברית משחקי קופסה, קלפים ואסטרטגיה בינלאומיים פופולריים, וכן יוצרת משחקים מקוריים. חוץ מ”אליאס” היא גם משווקת באופן בלעדי בישראל משחקים מוכרים כמו “המתיישבים של קטאן” (Catan), “מנצ’קין” (Munchkin), “דיקסיט” (Dixit), “פנדמיק” (Pandemic), “שם קוד” (Codenames), “חתולים מתפוצצים” (Exploding Kittens) ועוד רבים.

"בחרנו בפתח תקווה כי אליה גישה נוחה ומהירה לעובדים"
“בחרנו למקם את מטה החברה בעיר בזכות היותה מרכזית מאוד, ויש אליה וממנה גישה נוחה ומהירה לכלל עובדי החברה”, הסבירה לנו את הבחירה בפתח תקווה, שושנה טלר, מבעלי החברה.
מאיפה בא הרעיון של אליאס?
“מקור המשחק הוא חברה וותיקה מאד מפינלנד, שקיימת כ-80 שנה. אנחנו מחפשים תמיד הזדמנויות להביא משחקים מעניינים לארץ וגם לפתח משחקים מקוריים, בהתאם לסלוגן שלנו – “לשחק, לחשוב, ליהנות”. את משחק ה”אליאס” הראשון הבאנו לארץ 2018, לאחר שזיהינו שהוא משחק איכותי, חוצה מגזרים ומהנה מאוד, מהסוג שהקהל הישראלי יתחבר אליו מאוד, ואכן לא טעינו.
איזה סוגים יש למשחק אליאס?
“יש כמה סוגי משחקים של אליאס, ביניהם שלושה כיום בעברית – אליאס עם האריזה האדומה, אליאס משפחתי, שכולל גם קלפים מאויירים, המאפשרים שילוב גם של ילדים בגיל טרום קריאה ומקור הגאווה הכי משמעותי שלנו – אליאס ישראל – הכי חדש, מהדורה שצוות הקובייה משחקים הכין בעצמו, וכולל 1948 מילים, סלנג וביטויים מעולמות תוכן ישראליים במיוחד”.

עשרות נקודות מכירה בפתח תקווה
“הקובייה משחקים” מציינים כי יש להם עשרות נקודות מכירה בפתח תקווה – החל מרשתות גדולות של חנויות צעצועים וספרים ועד לחנויות קטנות עצמאיות. מבדיקה עולה כי המחיר בחנויות נע באיזור ב-150 ש”ח ל”אליאס הישראלי” וכ-130 ש”ח עבור “אליאס רגיל” ו-“אליאס משפחתי”.
טלר הפתיעה אותנו כששאלנו אותה איך משחקי קופסה תופסים עדיין ב-2025. “בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בביקושים למשחקי קופסה כמו מהסוג של אליאס – משחק עם חוקיות מאוד פשוטה להבנה, אפשר מיידית להתחיל לשחק בו מבלי להתעמק בחוקים או באסטרטגיה, והוא סוחף מאוד. משום שהוא מכיל כמויות אדירות של מילים ובזכות צורת ההדפסה האיכותית, המשחקיות החוזרת שלו גבוהה מאוד. זה משחק לשנים רבות”.
למה לדעתך זה תפס דווקא בישראל?
“הוא תחרותי – וזה מושך מאוד את הקהל הישראלי, שזקוק לאינטרקציות אישיות ולהפוגות שוברות שגרה ומתח. מאז תחילת המלחמה עלה הביקוש למשחק הזה ואחרים גם בקרב חיילים ואנשי מילואים, ואפשר לראות איך אנשים לוקחים את אליאס ומשחקים נוספים איתם למרחבים המוגנים. הרשתות החברתיות עזרו לאחרונה להפיץ אותו בקרב הציבור, שזה מצחיק לכשעצמו – איך הטיקטוק מגביר מכירות של משחק שנועד להוציא את האנשים – מהטיקטוק.

מה את יכולה לבשר למי שרוצה לקנות את המשחק?
“אנחנו עושים כל מאמץ לעמוד בביקושים הגבוהים, לא העלנו את מחיר המשחק ובקרוב, מיד אחרי חג הסוכות, יתחדש המלאי בחנויות. נעדכן ברשתות החברתיות שלנו, ברגע שזה יקרה. בינתיים נוכל להמליץ על משחקים נוספים המביאים את אותה הנאה מאחדת למשפחה ולחברים, כמו חוק 5 השניות ו-טופ 5”.





