הטור של עו"ד נטלי ברדוגו

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו – האם ניתן להרות בישראל מתרומת זרע "לא אנונימית"?

פגשתי אותם במשרדי, היא, אישה בתחילת שנות ה-40 לחייה. הוא, גבר בשנות ה-50 לחייו. הם מכירים כמה חודשים. נפגשו במכון הכושר. כל אחד מהם הוא כבר הורה לילדה מקשר קודם. האישה הביעה את כמיהתה בפניו לילד נוסף ואפילו אמרה כי תשמח שהילד יהיה ממנו. "ההצעה" החמיאה לו מאוד. האישה יפה, קצינה בקבע בצבא, בכושר. הוא כבר דמיין לעצמו איך זרעו מפאר את העולם. בסופו של דבר ביולוגית, אנחנו הרי חיות.

הוא הרגיש שהוא צריך "לחשוב על זה" אך לבסוף הרהר ופלט כי, בעיקרון אין לו התנגדות "לנדב" לה את זרעו, אך הוא אינו רוצה כל מחויבות או אחריות כלפי הילד שיוולד או כלפיה. 

הם הביעו בפניי את רצונם לערוך הסכם בטרם לידה ובטרם הריון, שעיקריו יהיו שהגבר יהיה על תקן "תורם זרע לא אנונימי", כלומר ללא כל אחריות כלפי הילד, וללא כל אפשרות לקחת החלטות עבורו. וכמובן, ללא חובת מזונות. למעשה כל מטרת ההסכם היא שיהיה לילד "אב ידוע". והשאלה שנשאלה הייתה אם בית המשפט אכן יאשר הסכם כזה?

תרומת זרע - האם אפשר לבצעה בצורה לא אנונימית?
תרומת זרע - האם אפשר לבצעה בצורה לא אנונימית?

בישראל: תרומת זרע לא אנונימית - רק מנפטר

המצב המשפטי בישראל הוא שתרומת זרע חייבת להיות אנונימית, כאשר שני הצדדים אינם יכולים לדעת זה את זהותו של זה. האפשרות השנייה היא תרומה מבן זוג המכיר בילד שיוולד, תוך התחייבות להיות הורה לילד. בשנת 2019 בג"צ דחה עתירת אישה להרות מזרע של תורם לא אנונימי (תורם זרע סדרתי שתרם ל-35 נשים). שם, נקבע כי תרומת זרע מתורם לא אנונימי, חותרת תחת מוסד ההורות ומרוקנת אותו מתוכן ולכן על המחוקק להסדירו בחקיקה. 

הסברתי כי גם מבחינה "טכנית" ככל וירצו לפנות לבית החולים ולהתחיל בתהליך, הגבר יהיה מחויב לחתום על תצהיר לפיו הוא מכיר בילד שיוולד על כל המשמעויות הכרוכות בכך. 

במדינות רבות בעולם (שבדיה, אוסטרליה, הולנד) קיים מוסד של תרומת זרע לא אנונימית, כאשר ניתן לחשוף את זהות התורם לאחר הגיעו של הילד לבגרות (בגיל 14 או 18). בישראל אין מוסד כזה של תרומה לא אנונימית. למרבה האבסורד, בישראל, האפשרות היחידה להרות מזרע לא אנונימי, הנו שימוש בזרעו של נפטר. בית המשפט הכיר בזכותם של הורי נפטר לשאוב את זרעו של נפטר ולהרות ממנו בעתיד.

"הבנתי לליבם, במיוחד לליבה של האישה, שכל כך רצתה שזה יקרה"

להורים יש חובות לילדיהם, שלא ניתן לוותר עליהם בהסכם

הם הביעו פליאה, הרי מה האלטרנטיבה? שהאישה תיקח תרומה לא מזוהה, כאשר קיימת אפשרות שהיא בהכרח לטובת הילד. הרי, מבחינה פסיכולוגית, ברור שעדיף לילד לדעת מיהו אביו. ברור שעדיף לילד שתהיה לו היכרות עם חצי מעולמו וחצי ממורשתו הגנטית. הבהרתי כי בישראל, הגישה של בתי המשפט, הינה כי להורים יש חובות כלפי ילדיהם, שלא ניתן לוותר עליהם באמצעות הסכם.

הבנתי לליבם, במיוחד לליבה של האישה, שכל כך רצתה שזה יקרה. שלחתי אותם לדבר ביניהם. אולי בכל זאת, לאור המידע שהתקבל, משהו ישתנה. בכל אופן, הבהרתי כי עדיין ניתן יהיה לערוך הסכם כזה, ואומנם, התוצאה תהיה שסביר להניח שבית המשפט לא ייאכף אותו.
וכך, הגבר יהיה חשוף לתביעת מזונות שתוגש בשם הילד בעתיד. האישה אף היא תהיה חשופה לתביעה מצדו של האב, ככל וירצה להיות מעורב בחיי הילד. בית המשפט יבחן, האם על האב להיות מעורב בחיי הילד בראייה של שאלת טובת הילד בלבד. איחלתי להם הצלחה.

עו"ד נטלי ברדוגו מפתח תקווה עוסקת שנים רבות בדיני משפחה. משרדה נמצא ברחוב מוטה גור 7, בניין C, קומה 2 (פארק אולימפיה).
טלפון: 03-5295777.
דואר אלקטרוני: n.berdugolaw@gmail.com
אתר: WWW.FAMILYDIN.CO.IL

עוד ב-טורים בעלי מקצוע

עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו – עברתי להתגורר עם בני מעבר לקו הירוק לאחר הגירושין, האם אני חשופה לתביעה?

הם גרושים כבר מזה מספר שנים. יש להם בן אחד, שהשנה מלאו לו 10 שנים. הם התגרשו כאשר הבן היה במעון. מאז הגירושין, האם התגוררה יחד עם בנה בפתח תקווה. כעת, לאחר מספר שנים, רצתה לשדרג את מקום מגוריה. מאחר והשכירות בעיר יקרה, החליטה לעבור להתגורר באריאל בדירה מרווחת. "המעבר לא שינה בכלום את החיים של בני", היא אמרה. "הוא נשאר ללמוד באותו בית ספר עם אותם החברים".

המשך קריאה »
עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו – בעלי רוצה להתגרש ולהפסיק את טיפולי הפוריות. האם אוכל לפעול נגדו מבחינה משפטית?

היא הגיעה למשרדי בפתח תקווה, אישה בתחילת שנות ה-40 לחייה, יפה ומטופחת. היא נשואה מזה שלוש שנים, אבל "לא באושר", הקפידה לציין. "הנישואים האלה היו מבחינתי סוג של אילוץ. יצאתי עם גברים רבים, אבל עם אף אחד מהם הקשר לא הבשיל לחתונה. אני מגיעה ממשפחה שמרנית והופעל עליי לחץ כבד להתחתן.

המשך קריאה »
עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

עורכת דין נטלי ברדוגו: מה ההבדל בין הסכם ממון לצוואה? סיפור מקרה

הם הגיעו למשרדי בפתח תקווה להתייעצות לגבי הסדרת היחסים הרכושיים ביניהם. את שניהם אני מכירה שנים ארוכות – רונן ושמחה. כבר אישרתי עבורם הסכם ממון בעבר. עבור שניהם זוהי זוגיות שניה. הוא הגיע לזוגיות עם שני בנים והיא עם שתי בנות. הם ביחד כבר כמעט שני עשורים ועתה רצו לערוך הסכם חדש המתייחס למצבם זה עתה ולעתיד.

המשך קריאה »
עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו: מה אני יכול לעשות אם אני סובל מניכור הורי?

הוא הגיע למשרדי בפתח תקווה, גבר בשנות ה-40 לחייו שעבר "דבר אחד או שניים" בחיים. הוא דיבר בקול נמוך. מתקשה לתת אמון. סיפר שליבו קרוע. יש לו ילדה בת 7 אותה לא ראה מזה שנתיים. הוא "מת" לראות אותה, אבל גרושתו אינה מאפשרת. "גרושתי אומרת שהבת שלי שגידלתי במשך 6 שנים לא רוצה לראות אותי" אמר בעצב.

המשך קריאה »