הטור של עו"ד נטלי ברדוגו

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו – האם כספים של אב בן הזוג לרכישת הדירה מהווים רכוש משותף?

הוא סיפר שהוא בן יחיד. הוריו התגרשו כאשר היה קטן. אביו, אדם קשה יום, נישא מחדש, והביא ילדים נוספים לעולם. הוא גדל אצל אימו. הקשר עם אביו התנתק לחלוטין והוא היה פגוע מאוד, אך הוא התנחם בכך שגדל אצל אימו כנסיך. האם גידלה אותו לבדה וכל חייה עבדה קשה למענו. בהגיע העת, הכיר לה את בחירת ליבו.

הוא נישא לאחר זמן קצר. הוא ואשתו התגוררו בדירות שכורות. לאחר כמה מספר שנים ואחרי לידת בנם הראשון, החליטו שדי להם – ובשלה העת להתקדם ולרכוש דירה. החסכונות המשותפים כמובן שלא הספיקו וקם הצורך ל"קושש" כספים ממקורות אחרים. ידה של אמו לא הייתה משגת. הוריו של אשתו אספו להם סכום קטן, אך היה ברור שמשם לא תצמח הישועה. הוא החליט לעשות צעד ולפנות לאביו לבקש כסף לרכישת הדירה.

כספי הדירה על כף המאזניים במצב של גירושין
כספי הדירה על כף המאזניים במצב של גירושין

"אם אבי ישמע - הוא יתפלץ"

היה זה צעד אמיץ. הוא הסתכן בדחייה נוספת, אך חש כי רכישת הדירה, במידה מסוימת, תציל את נישואיו. הוא הפעיל קשרים משפחתיים רחוקים ונפגש עם אביו. אביו התרגש מאוד לראותו. ולאחר ניהול "רומן קצר" ביניהם, הביע את משאלתו. היענותו של האב הייתה גבוהה מן המצופה. האב הסכים לתת לו סכום של 300,000 ₪. היה לו ברור כי סכום זה גבוה מיכולותיו של אביו, אך לא היה אכפת לו. האב לא שילם לאימו כל השנים  דמי מזונות והבן חש כי היקום זימן לו צדק קוסמי.

עתה, לאחר 7 שנות נישואין הוא ואשתו רוצים להתגרש. הוא שאל אותי האם הכספים שקיבלו מאביו לרכישת הדירה המשותפת מהווים רכוש משותף? האם לאחר מכירת הדירה יקבל גם את הכספים שהתקבלו מאביו? "אם אבי ישמע שמחצית מכספו ילך לגרושה לעתיד הוא יתפלץ", אמר בחשש.

ראשית, אמרתי. יש כאן עניין של הגינות בסיסית. ככל ואשתך תסכים להשיב את הכספים מה טוב. ככל ולא תסכים אנחנו נכנסים לחזית משפטית. ביקשתי ממנו להשיב למספר שאלות: "האם אביך נתן את הכסף כמתנה או הלוואה? האם נחתם הסכם הלוואה? האם נרשמה הערת אזהרה לטובת אביו על הדירה?"

הסכם ממון או הסכם חלוקת כספי דירה - חשוב מאוד בין בני זוג
הסכם ממון או הסכם חלוקת כספי דירה - חשוב מאוד בין בני זוג

הסכמה בעל פה - לא תסייע

הוא השיב כי האב העביר לו את הכספים ללא כל תנאי, והכספים הועברו ישירות למוכר הדירה בזמנו. המשכתי: "האם הדירה נרשמה על שם שניכם בחלקים שווים? האם יש ביניכם הסכם ממון?" הוא השיב כי הדירה אכן נרשמה בחלקים שווים וכי הוא לא חשב לערוך הסכם ממון. מבחינתו היה ברור כי הכספים יושבו, ומי חשב על גירושין אז?!

"אומנם מלכתחילה אביך נתן רק לך את הכסף, אבל מאחר ובחרת להעביר את הכסף ישירות למוכר הדירה והיא נרשמה על שם שניכם בחלקים שווים, אזי, בכך, הכספים נטמעו ברכוש המשותף", הסברתי לו. "בנוסף, אין כל הסכם ממון שהיה יכול לסייע להחריג כספים מן השיתוף". 

אז מה ניתן לעשות, שאל?

"הסיכוי היחיד ל"הצלת" הכספים, הוא לנסות להוכיח הסכמה מצד אשתך להשבת הכספים והחרגתם מן השיתוף", עניתי לו. "לפי הפסיקה, החרגת כספים מן השיתוף, אינה דורשת את אישור בית המשפט (בניגוד להסכם ממון)  ומספיקה הסכמה בכתב. הסכמה בעל פה לא תסייע".

"אני מקווה שעזרתי". אמרתי. הוא השיב. אני מאוד מקווה שאמצא משהו בכתב. איזושהי הודעה ממנה, או מייל. הרי לא עשינו כל הסכם בעניין. "פשוט לא נעים לי מאבא שלי". זה כסף שהוא עבד עליו קשה. "אני מבינה". אמרתי. דרך נוספת תמיד קיימת והיא להגיע לפשרה מסוימת. איחלתי לו "פתקא טבא".

אצל מי המפתחות? דילמת חלוקת כספי דירה בין בני זוג מתגרשים

עו"ד נטלי ברדוגו מפתח תקווה עוסקת שנים רבות בדיני משפחה. משרדה נמצא ברחוב מוטה גור 7, בניין C, קומה 2 (פארק אולימפיה). אין בנכתב להוות ייעוץ משפטי. 
טלפון: 03-5295777.
דואר אלקטרוני: n.berdugolaw@gmail.com
אתר: WWW.FAMILYDIN.CO.IL

עוד ב-טורים בעלי מקצוע

עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו – עברתי להתגורר עם בני מעבר לקו הירוק לאחר הגירושין, האם אני חשופה לתביעה?

הם גרושים כבר מזה מספר שנים. יש להם בן אחד, שהשנה מלאו לו 10 שנים. הם התגרשו כאשר הבן היה במעון. מאז הגירושין, האם התגוררה יחד עם בנה בפתח תקווה. כעת, לאחר מספר שנים, רצתה לשדרג את מקום מגוריה. מאחר והשכירות בעיר יקרה, החליטה לעבור להתגורר באריאל בדירה מרווחת. "המעבר לא שינה בכלום את החיים של בני", היא אמרה. "הוא נשאר ללמוד באותו בית ספר עם אותם החברים".

המשך קריאה »
עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו – בעלי רוצה להתגרש ולהפסיק את טיפולי הפוריות. האם אוכל לפעול נגדו מבחינה משפטית?

היא הגיעה למשרדי בפתח תקווה, אישה בתחילת שנות ה-40 לחייה, יפה ומטופחת. היא נשואה מזה שלוש שנים, אבל "לא באושר", הקפידה לציין. "הנישואים האלה היו מבחינתי סוג של אילוץ. יצאתי עם גברים רבים, אבל עם אף אחד מהם הקשר לא הבשיל לחתונה. אני מגיעה ממשפחה שמרנית והופעל עליי לחץ כבד להתחתן.

המשך קריאה »
עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

עורכת דין נטלי ברדוגו: מה ההבדל בין הסכם ממון לצוואה? סיפור מקרה

הם הגיעו למשרדי בפתח תקווה להתייעצות לגבי הסדרת היחסים הרכושיים ביניהם. את שניהם אני מכירה שנים ארוכות – רונן ושמחה. כבר אישרתי עבורם הסכם ממון בעבר. עבור שניהם זוהי זוגיות שניה. הוא הגיע לזוגיות עם שני בנים והיא עם שתי בנות. הם ביחד כבר כמעט שני עשורים ועתה רצו לערוך הסכם חדש המתייחס למצבם זה עתה ולעתיד.

המשך קריאה »
עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו: מה אני יכול לעשות אם אני סובל מניכור הורי?

הוא הגיע למשרדי בפתח תקווה, גבר בשנות ה-40 לחייו שעבר "דבר אחד או שניים" בחיים. הוא דיבר בקול נמוך. מתקשה לתת אמון. סיפר שליבו קרוע. יש לו ילדה בת 7 אותה לא ראה מזה שנתיים. הוא "מת" לראות אותה, אבל גרושתו אינה מאפשרת. "גרושתי אומרת שהבת שלי שגידלתי במשך 6 שנים לא רוצה לראות אותי" אמר בעצב.

המשך קריאה »

השארו מעודכנים!

הירשמו כדי לקבל תוכן והתראות בלעדיים ישירות למייל

Loading