עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו: מחדל ההפריה של אסותא – מהי תמונת המצב המשפטית?

"מחדל ההפריה באסותא", לא יורד כבר יותר מחודש מהכותרות ורק אתמול (שישי), שודר בחדשות 12 ראיון עם האם שברחמה גדלה תינוקת מהפריה אחרת, בעקבות טעות טרגית של בית החולים. זאת לאחר שבשבוע החולף בית המשפט המחוזי התיר עריכת בדיקה גנטית לעובר, לשם התחקות אחר הוריו הביולוגיים.

אז למי שפיספס אביא כאן את עיקרי הפרשה. בני זוג עברו טיפולי הפריה באסותא. לאחר טיפולים קשים הופרו שלושה עוברים שהוחזרו לאישה,  אחד מהם נקלט והאישה נכנסה להריון. לאחר מספר חודשי הריון, כאשר האישה ערכה בדיקת מי שפיר, התגלה בעובר מום גנטי, שלא התאים למטען הגנטי של הזוג. מכאן, המסקנה הייתה כי העובר אינו שייך להם גנטית.

הראיון באולפן שישי

שני הזוגות - "העובר שייך לנו"

ממש באותו היום ובסמוך, עברו אישה נוספת ובן זוגה את אותו התהליך. גם אצלם הצליחו להפרות שלושה עוברים, אשר כולם הוחזרו. אך שם, ההריון למרבה הצער לא נקלט. והנה… לפתע פתאום, מודיעים להם מבית החולים כי יתכן שההפריה אכן נקלטה, אך ברחמה של אישה אחרת! "הכיצד"? הם שאלו.

בית החולים השיב כי קיימת סבירות גבוהה שהם ההורים, מאחר ובאותו יום עברו שתי נשים בלבד הפריה משלושה עוברים בני שלושה ימים, שתי הנשים עברו את ההחזרה אחת אחרי השניה, לכן שני העוברים היו "שכנים" במקרר והתבלבלו ביניהם. בית החולים ציין כי ככל והם אינם ההורים של העובר, אזי יתכן כי זוגות אחרים שעברו הפריה בביה"ח הם ההורים הפוטנציאליים. בינתיים, טיפולי ההפרייה באסותא ראשל"צ, הופסקו.

שני הזוגות הצהירו כי הם  ההורים של העובר. שניהם רוצים לגדלו. מאחר והילד עוד לא נולד (הוא אמור להיוולד ממש בקרוב) השאלה היא תיאורטית כרגע ולכן לא דנו בה. בית חולים אסותא ביקש לערוך בדיקה גנטית לקיום קשר ביולוגי בין ההורים הנטענים לדגימות מי השפיר של העובר, כבר עתה, טרם הלידה. האישה הנושאת את ההריון ובן זוגה התנגדו.

מחדל ההפריה באסותא: התסבוכת המשפטית לא תיפתר לפני הלידה הצפויה
מחדל ההפריה באסותא: התסבוכת המשפטית לא תיפתר לפני הלידה הצפויה

זכות העובר לדעת מיהם הוריו הביולוגיים

בית החולים טען כי זכותם של ההורים הנטענים לדעת אם הם ההורים של העובר. הזיקה הביולוגית הינה הזיקה העיקרית ויש לקבעה מיד עם הלידה. בנוסף, זכותו של העובר לדעת מי הם הוריו כבר ברגע הלידה. כל עיכוב בידיעה מי ההורים יגרום לסבל – הפוגע בטובתו של העובר. 

האישה הנושאת את ההריון ובן זוגה טענו כי הבדיקות שנערכו אינן אמינות. עוד טענו כי האישה הנושאת סיכנה את חייה ונשאה ברחמה את העובר במהלך כל ההריון – וככזו יש להניח כי בסופו של דבר יקבע כי היא ההורה. בדיקת מי השפיר נערכה לאישה, שלא על מנת לבדוק קשרי משפחה ולכן השימוש בדגימה נעשה ללא הסכמתה ואסור להשתמש בו.

בית המשפט המחוזי אישר את פסיקת בית המשפט לענייני משפחה והתיר את עריכת הבדיקה. ההחלטה ניתנה לאחר שבית המשפט הורה על חשיפת מסמכים רפואיים שהצביעו שאכן אין קשר גנטי בין האישה הנושאת ובן זוגה לעובר. נקבע כי בדיקה גנטית תיערך על אף התנגדותה של האם הנושאת מאחר ולא נדרשת בדיקה פולשנית לביצועו. 

בית המשפט קבע כי לעובר יש זכויות עוד טרם נולד ובהם הזכות לדעת מי הם הוריו הביולוגיים, מה שייתן לו את רגש השייכות והביטחון הקיומי. לילד שיוולד מגיע לדעת מי הם הוריו כבר ברגע הלידה. האישה הנושאת צפויה ללדת בקרוב. המאבק נמשך. יתכן ואנו צפויים ל"מערכה שניה" בה יכריע בית המשפט בשאלה מי יהיו הוריו של הילד, זו שנשאה את ובן זוגה, או הוריו הביולוגיים.

To be continued…

טיפול הפריה - מקרה אסותא בכל מקרה יהווה תקדים משפטי

עו"ד נטלי ברדוגו מפתח תקווה עוסקת שנים רבות בדיני משפחה. משרדה נמצא ברחוב מוטה גור 7, בניין C, קומה 2 (פארק אולימפיה). אין בנכתב להוות ייעוץ משפטי. 
טלפון: 03-5295777.
דואר אלקטרוני: n.berdugolaw@gmail.com
אתר: WWW.FAMILYDIN.CO.IL

עוד ב-טורים בעלי מקצוע

עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו – עברתי להתגורר עם בני מעבר לקו הירוק לאחר הגירושין, האם אני חשופה לתביעה?

הם גרושים כבר מזה מספר שנים. יש להם בן אחד, שהשנה מלאו לו 10 שנים. הם התגרשו כאשר הבן היה במעון. מאז הגירושין, האם התגוררה יחד עם בנה בפתח תקווה. כעת, לאחר מספר שנים, רצתה לשדרג את מקום מגוריה. מאחר והשכירות בעיר יקרה, החליטה לעבור להתגורר באריאל בדירה מרווחת. "המעבר לא שינה בכלום את החיים של בני", היא אמרה. "הוא נשאר ללמוד באותו בית ספר עם אותם החברים".

המשך קריאה »
עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו – בעלי רוצה להתגרש ולהפסיק את טיפולי הפוריות. האם אוכל לפעול נגדו מבחינה משפטית?

היא הגיעה למשרדי בפתח תקווה, אישה בתחילת שנות ה-40 לחייה, יפה ומטופחת. היא נשואה מזה שלוש שנים, אבל "לא באושר", הקפידה לציין. "הנישואים האלה היו מבחינתי סוג של אילוץ. יצאתי עם גברים רבים, אבל עם אף אחד מהם הקשר לא הבשיל לחתונה. אני מגיעה ממשפחה שמרנית והופעל עליי לחץ כבד להתחתן.

המשך קריאה »
עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

עורכת דין נטלי ברדוגו: מה ההבדל בין הסכם ממון לצוואה? סיפור מקרה

הם הגיעו למשרדי בפתח תקווה להתייעצות לגבי הסדרת היחסים הרכושיים ביניהם. את שניהם אני מכירה שנים ארוכות – רונן ושמחה. כבר אישרתי עבורם הסכם ממון בעבר. עבור שניהם זוהי זוגיות שניה. הוא הגיע לזוגיות עם שני בנים והיא עם שתי בנות. הם ביחד כבר כמעט שני עשורים ועתה רצו לערוך הסכם חדש המתייחס למצבם זה עתה ולעתיד.

המשך קריאה »
עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו: מה אני יכול לעשות אם אני סובל מניכור הורי?

הוא הגיע למשרדי בפתח תקווה, גבר בשנות ה-40 לחייו שעבר "דבר אחד או שניים" בחיים. הוא דיבר בקול נמוך. מתקשה לתת אמון. סיפר שליבו קרוע. יש לו ילדה בת 7 אותה לא ראה מזה שנתיים. הוא "מת" לראות אותה, אבל גרושתו אינה מאפשרת. "גרושתי אומרת שהבת שלי שגידלתי במשך 6 שנים לא רוצה לראות אותי" אמר בעצב.

המשך קריאה »