דורון צפריר - פתח תקווה ברקע (תמונה מתוך אתר הבית של פרחי-צפריר

איך פתח תקווה צפויה להיראות בעשור ה-5 של שנות ה-2000? ראיון עם אדריכל התכנית

לפי דורון צפריר, שותף במשרד האדריכלים פרחי-צפריר, שלקח חלק בתכנית המתאר הכוללנית, שהוגשה לדיון בהפקדה בשבוע שעבר, אם המושבות תהפוך למטרופולין ענק הרבה יותר ממה שהיא כיום. אפשר (למרות שקשה) לדמיין. הדגש לדבריו: "איכות חיים של "העיר הגדולה" והתחדשות מתמדת מחד, ושמירה על הזהות, המרחב והקהילה מאידך".

השבוע התבשרנו כי התכנית הכוללנית, המתארת איך פתח תקווה תיראה בשנת 2040, עברה לשלב הבא. התכנית (צפו במסמכיה), עליה עמלים משנת 2016, כללה שלב ראשוני של ניתוח נתוני העיר ולאחר מכן גיבוש חזון עירוני, בחינת חלופות לתכנון, בחירת חלופה ועריכת מסמכי תכנית מלאים בהתאם לחלופה שנבחרה ע"י העירייה ומנהל התכנון.

מגדלי מגורים בפתח תקווה - 2021
מגדלי מגורים בפתח תקווה - 2021

האתגר - לא פחות מתל אביב-יפו

מי שהגיש את התכנית להפקדה הוא משרד האדריכלים הותיק פרחי-צפריר של יוסי פרחי ודורון צפריר, שפועל מול עיריות רבות בהגשת תכניות מתאר מורכבות ועתידניות. צפריר, ששימש בעברו כמתכנן בכיר בעיריית תל אביב-יפו, הוביל לשינוי תפיסתי מהותי בגישה התכנונית העירונית למרקם הייחודי ביפו, שינוי שמקבל את ביטויו המוחשי עד היום. לדבריו, האתגר בתכנית של פתח תקווה, די דומה.

"מדובר בעיר שיש לה הרבה רבדים עירוניים שלא קיימים בכל עיר: עיר בעלת מרכז היסטורי וזהות ייחודית המבוססת על המורשת וערכי הנוף שבה, עיר מרכזית ויצרנית בעלת אזורי תעסוקה ומוקדים רפואיים מרכזיים במטרופולין, וכמובן, עיר בעלת שכונות מגורים חדשות לצד שכונות מגורים וותיקות ומתחדשות", הוא אומר בראיון לפתח תקווה NEWS. "כל אלו הנחו אותנו לתכנון ששם דגש על איכות חיים של "העיר הגדולה" והתחדשות מתמדת מחד, ושמירה על הזהות, המרחב והקהילה מאידך".

מגדלי משרדים בפתח תקווה - 2021
מגדלי משרדים בפתח תקווה - 2021

האם נהוג להוציא תוכניות כוללניות מהסוג הזה לטווח כל כך ארוך?

"בהחלט. תכנית המתאר הכוללנית מגדירה את מדיניות הרשות המקומית וכיווני הפיתוח העתידיים שלה ל-20 שנים הבאות. היא עוסקת בתחומים עירוניים מגוונים: גודל האוכלוסיה העתידי, אופי הבינוי, שטחי התעסוקה, פתרונות תחבורה, רחובות העיר ועוד. על בסיס תכנית המתאר הכוללנית, רשאית הרשות המקומית לקדם תכניות מפורטות ברחבי העיר בסמכותה ובהתאם לעקרונות שהוגדרו בתכנית".

 צפריר מספר כי צוות התכנון שעומל על תכנית המתאר, מנוהל ע"י "חושן ניהול פרויקטים" ומורכב ממתכננים ויועצים רבים בתחומים מגוונים: אדריכלות, פרוגרמה וכלכלה, תחבורה, נוף, סביבה, תשתיות, שימור, שמאות, שיתוף ציבור, מיפוי ומדידה.

"העבודה בוצעה עבור מינהל התכנון בשיתוף פעולה מלא עם צוות אגף תכנון של עיריית פתח תקווה ואגפי העירייה השונים הרלוונטיים", הוא מציין. "לכל אורך הליך התכנון ערכנו תיאומים עם משרדי הממשלה וגופים ציבוריים שונים לרבות משרד התחבורה, המשרד להגנת הסביבה, נת"ע ועוד רבים".

מגדלי מגורים נבנים בפתח תקווה - 2021
מגדלי מגורים נבנים בפתח תקווה - 2021

ההיבט העסקי - לא מתעלמים ממרכז העיר

התכנית שמה כמובן גם דגש רב על ההיבט העסקי של פתח תקווה. כבר בואכה 2022, העיר עומדת להכניס לשעריה בשנים הקרובות, אלפי עסקים ועשרות אלפי עובדים חדשים (שחלקם, מן הסתם, יעבור להתגורר בעיר). צפריר מתייחס בהרחבה לסוגייה זו ומסתכל שנים רבות קדימה.

"לאור קידומו של הקו האדום של הרכבת הקלה (שצפוי להיפתח בעוד פחות משנה – פ.נ), קובעת התכנית תוספת זכויות משמעותית לאזורי התעסוקה בעיר, אך גם לרצועת מרכז העיר (בין הרחובות ז'בוטינסקי ואורלוב מצפון וארלוזורוב והההסתדרות מדרום), שעתידה להתפתח כאזור מעורב שימושים למגורים, מסחר ותעסוקה".


צפריר ציין גם את קידומם של שני קוי מטרו הנוספים, שמקודמים ברמה הארצית ועתידים להצטרף לרשת התחבורה הציבורית בעיר. "כל אלו מצטרפים לתפיסה של חיבור אזורי התעסוקה לעיר, ובמקביל, העצמת מרכז העיר קיבל וחיזוק האינטנסיביות הראויים והנכונים לו כמרכז עיר של אחת הערים הגדולות במטרופולין ובמדינה כולה".

מרכז העיר פתח תקווה - 2021
מרכז העיר פתח תקווה - 2021

מתפתחים - אבל שומרים על זהות

איפה בא לידי ביטוי בתכנית פארק הירקון העתידי של פתח תקווה?

"פארק הירקון מהווה כרבע משטחה המוניציפלי של העיר. למרות ששטח הפארק לא כלול בתכנית המתאר הכוללנית, לתכנית יש אמירה ברורה לגבי החשיבות של הקישוריות והחיבור של העיר לפארק ולכן מנחה לקדם תכנון מפורט דרך מרחבי העיר הציבוריים ובפרט חיבור רחובות העיר צפונה לשטחים הפתוחים, תוך מתן דגש על הליכתיות ושבילי אופנים". 

איך תישמר הזהות של פתח תקווה?

"התכנון המוצע מטפח את המורשת והזהות של העיר מחד תוך מתן דגש משמעותי למרחבים האורבניים והמטרופוליניים המקיפים אותה. רצועת מרכז העיר נותנת מענה לכל השירותים והפעילויות העירוניים לתושבי העיר ולבאים בשעריה".

 האם פתח תקווה לדעתך תתפתח להיות ב- 2040 העיר השלישית בגודלה בישראל?

"יעד תכנית המתאר לשנת 2040 עומד על כ-420 אלף תושבים", הוא צופה. "גם אם פתח תקווה לא תהיה העיר השלישית בגודלה מבחינת אוכלוסיה, תהיה זו אחת הערים המרכזיות והמשמעותיות במטרופולין הן מבחינת כמות התושבים והן מבחינת מגוון השירותים שתציע לבאים בשעריה: אזורי תעסוקה, פארק הירקון, מרכזים רפואיים, מסחר ועוד". 

עוד ב-נדלן

וילה למכירה בפתח תקווה נווה עוז

צפו מבפנים: וילה ענקית בנווה עוז מוצעת לאחרונה למכירה ב-7.4 מיליון ש"ח (וידאו)

בסימטה הולנדית שקטה ודו סטרית, נושק לנווה עוז הותיקה, על רחוב סעדיה עפארי 26, נמצאת וילה, שהוקמה לפני כ-20 שנה, בה התגוררו עד לאחרונה משפחה של זוג רופאים. ביקור מבפנים גילה לנו שהיא אומנם זקוקה שיפוץ (לא מהיסוד), אבל המיקום והגודל (12.5 חדרים על 300 מ"ר), עושים את שלהם וכבר משכו לא מעט מתעניינים לנכס, שרק לאחרונה הוצע למכירה על ידי משרד תיווך ניסן אילון.

המשך קריאה »
רוטשילד-רינגלבלום-בצ'אייב פתח תקווה

פרויקט רוטשילד-רינגלבלום-בצ'אייב של שמי אושר להפקדה. לפי התמונות אפשר להבין למה

קירות מתפוררים, עמודים עם יציבות בסימן שאלה, סורגים חלודים, זבל וגרוטאות – קשה להאמין שככה חיים בפתח תקווה בשנת 2024. אבל בעוד כשלוש-ארבע שנים, לפי התכנון יקומו במקום 54 יחידות דיור ישנות ומוזנחות כ-220 דירות חדשות בארבעה בניינים, שלושה מהם בני 10 קומות ועוד מגדל מגורים ענק של כ-27 קומות באחד מהפרויקטים הבולטים של חיים שמי. צפו בתמונות מהשטח.

המשך קריאה »
דירות חדשות למכירה בפתח תקווה

מתפתחת: על פי נתוני הלמ"ס – בפ"ת נמכרו 668 דירות מפרוץ המלחמה. רק 22 פחות מת"א

לפי הנתונים, רק בתל אביב (690) נמכרו יותר דירות בין אוקטובר לנובמבר. גם במדד הדירות החדשות פתח תקווה צמודה לתל אביב עם 339 דירות חדשות, לעומת 358, שנמכרו בעיר הגדולה. פתח תקווה, בכלל, נמצאת בין ארבעת הערים בהן נמכרו הכי הרבה דירות חדשות – לצד ירושלים, אשדוד ותל אביב. מעל ל-45% מהדירות שנמכרו הן דירות חדשות, עלייה של 25.3% בהשוואה לאוגוסט עד אוקטובר.

המשך קריאה »
ילין 5 פתח תקווה הרב בלוי 1 פתח תקווה

מתחדשים במרכז ומזרח העיר פתח תקווה: ילין 5 והרב בלוי 1 קיבלו היתר הריסה

אפשר להגיד מזל טוב לדיירים, שהשלימו את השלב הראשון בדרך לדירה חדשה בבנייני מגורים מודרניים, במקום הישנים הקיימים היום, במסגרת פרויקט תמ"א 38/2. ביחד, מדובר בפרויקטים שיאכלסו יחד 63 דירות חדשות, כש-20 מתוכן יהיו שייכות לדיירים הותיקים ו-43 למכירה בשוק החופשי. "אנו צופים שהבנייה תסתיים תוך 30 חודשים", מסר עורך דין הדיירים, שי פרטוש.

המשך קריאה »

השארו מעודכנים!

הירשמו כדי לקבל תוכן והתראות בלעדיים ישירות למייל

Loading