הסופרמרקט החינמי בפתח תקווה

העוני בפתח תקווה: מה שרואים משם לא רואים מכאן – ביקור בסופרמרקט החינמי

רק לפני מספר שבועות התבשרנו על כך שמדד העוני בפתח תקווה ירד בשנים האחרונות. זה נתון שנותן הרגשה טובה, אבל כשיורדים לשטח, העוני הקיים בעיר מקבל את הפנים האמיתיות שלו. לצד מגדלי ב.ס.ר פתח תקווה, ספינת הדגל של ההתפתחות העסקית בעיר, שוכן הסופרמרקט החינמי, שמייצג בדיוק את ההפך. התמונות שהבאנו משם מספרות סיפור אחר של העיר המתפתחת. 

בבניין ישן מט ליפול ברח' הסדנא 11 נמצא הסופרמרקט החינמי הראשון (והיחיד) בעיר ולדברי היוזמים, גם היחידי במדינה. היוזמה מבורכת, אבל הביקור במקום די מדכא. הגישה אליו היא דרך כביש צר, חשוך ואפלולי בין מבני התעשייה שברחוב הותיק. המקום אינו נגיש ברמה הבסיסית שלו, במיוחד לא לאנשים מבוגרים, חלקם נכים, שצריכים לרדת עם שקים כבדים מהקומה השנייה במבנה בו הוא נמצא.

צפו: ביקור בסופרמרקט החינמי הראשון

מותר לקחת מוצר אחד מכל סוג

מיותר לציין כי רבים מהבאים למקום, מגיעים בתחבורה הציבורית. חלקם צריכים ללכת עם השקים מרחק של מאות מטרים עד לתחנות של ז'בוטינסקי. לפי מקימי המקום, רוב גדול של האוכלוסיה מגיעה מפתח תקווה, בעיקר ממרכז העיר. "מגיעים לפה מדי ערב כ-150 איש", מספר אושר שקרון, שיחד עם אשתו שני, הקימו את המקום – מתרומות שהגיעו מהאינטרנט. "אנחנו ממלאים רשימות על גבי רשימות של אנשים שזקוקים למוצרים האלה. הקורונה פגעה מאוד בשכבות החלשות שמגיעות לכאן".

היוזמה למעשה כבר קיימת מעל לשנה והמקום בראשיתו נפתח ברח' המכבים 3 ופעל שם עד שעברו למבנה הנוכחי. במקום יש מגוון מוצרים מאוד בסיסי של מזון ומצרכים, כולל חלב, שנמצא במקרר, אותו תרם תושב חו"ל. מדובר במבנה גדול יותר ביחס לקודם, אך הוא עדיין צר מלהכיל את עשרות האנשים שהגיעו כשביקרנו במקום. הצפיפות הורגשה בעיקר לקראת השעה 18:00 וכמובן שאי אפשר היה להקפיד על כללי הקורונה של שני מטר מרחק.

שני (בורוד) ואושר שוקרון לצידה בסופרמרקט החינמי
שני (בורוד) ואושר שוקרון לצידה בסופרמרקט החינמי

אז איך "קונים" בסופר החינמי? הכלל הוא פשוט. כל מי שנרשם (באמצעות עשרות קבוצות ווצאפ), מגיע למקום ומתאפשר לו לקחת כמה פריטים שהוא רוצה – בתנאי שמדובר בפריט אחד מכל סוג. מכיוון שרוב האוכלוסיה מגיעה עם שקים או עגלות, לא תמצאו פה מישהו שמנצל את העניין ומעמיס מעבר למקובל. ובכלל, המקום עובד על אמינות. לא בודקים אם הבן אדם שלוקח את המצרכים הוא באמת נזקק.

החלום - לפתוח אחד כזה בכל עיר

"אני מאמינה לכל מי שמגיע לפה", שני שוקרון, תושבת ראש העין, מדגישה. "תראה את האנשים בעצמך. כולם פה באמת נזקקים. זה הסופר הראשון בארץ שהוא חינם לגמרי והוא היחיד שלא בודק מסמכים מאף אחד. אני מאמינה שמי שזקוק מגיע. אסור לזלזל באף אדם שפושט יד ואני חולמת לפתוח אחד כזה בכל עיר בארץ".

איך נולד הרעיון?

"הרעיון עלה בראשי לפני 4 שנים, כשעוד גרתי בראשון לציון. עזרתי למשפחות נזקקות דרך הפייסבוק. היו פונים אלי והייתי מגייסת להם עזרה ומביאה להם מצרכים. בעקבות זה, פתחתי מחסן גמח קטן שהיו מגיעים אליו אנשים ולוקחים בעיקר מזון לקראת השבת. אני רגישה מאוד לילדים. לא יכולה לראות ילד רעב". 

ואיך זה התפתח לפתיחת סופרמרקט חינמי?

"לפני שנה, בזמן הקורונה, נולדה לי ילדה במשקל קילו וחצי. פגית קטנה. פחדתי שיגיעו אנשים לבית וידביקו אותה. מצד שני, לא רציתי לסגור את הגמח, אז אני ובעלי החלטנו שנעשה סופר חינמי במקום ציבורי וככה עשינו".

עוני מול עושר - פתח תקווה 2022
עוני מול עושר - פתח תקווה 2022

"יש בפתח תקווה הרבה מאוד רעבים"

אושר (23) ושני (27) מספרים שכל הפעילות היא כמובן בהתנדבות. שני, מטפלת בקשישים ואושר בשעות היום אינסטלטור עצמאי. הם מגיעים למקום מספר ימים בשבוע בשעות הפתיחה של הסופר – בין 17:00 ל-20:00. "אין ימים קבועים לסופר", הם מציינים. "כל מי שרוצה להגיע, שולח הודעה לווצאפ ואנו מצרפים אותו לקבוצה של שעות החלוקה המסוימות – ואז אני רושמת בקבוצה כל שבוע מתי הימים והשעות בהם נפתח הסופר".

הם די הופתעו לשמוע שפתח תקווה במצב טוב יחסית ממדד העוני. "המצב בעיר מאוד קשה ויש המון עניים". אומרת שני. "המון ילדים רעבים. אני לא יודעת למה מתעלמים מהעובדה הזו. כמה פעמים שמעתי שאומרים בפתח תקווה אין רעבים. אז מי שחושב ככה שיתקשר אלי לטלפון ואני אפנה אותו למשפחות רעבות בתוך העיר. אני מציעה שיילכו ישירות לביתם ויראו איך הם חיים – ואז הם ידברו אחרת".

לדבריהם, סכום התרומות החודשי הוא כ-80 אלף ש"ח, שמממן את המוצרים, הלוגיסטיקה וגם כמובן את דמי השכירות. הם כמובן היו רוצים להגדיל את התרומות לסכום משמעותי יותר שיאפשר לפתוח סופרים נוספים בערים נוספות. לכן הם קוראים גם לעירייה וגם כמובן לבעלי העסקים בעיר לעזור למיזם. 

אז לכל אלה שיש להם את הפרוטה בכיס בעיר (ויש לא מעט כאלה), התרומה מתבצעת דרך:
 קישור לתשלום אשראי מאובטח
 או בהעברה בנקאית לסניף 677, חשבון 548613, בנק הפועלים. עבור: "משמחים ילדים רעבים".

עוד ב-מהנעשה בעיר

דינה רווח יו"ר נעמת פתח תקווה

דינה רווח, יו"ר נעמת מרחב פ"ת: "המדינה צריכה להיערך אסטרטגית להגדלת המעונות בעיר"

יום אחרי שזכתה לאות כבוד, יחד עם שבע נשים נוספות, על פועלה לטובת קידום ועזרה לנשים בפתח תקווה, רווח מציינת את יום האישה הבינלאומי החל היום, עם תחושה אופטימית, מהולה בחשש. היא מציינת לטובה את התרומה של עיריית פתח תקווה לחיזוק מעמד האישה, אך חוששת מהשכר התקוע של המטפלות, הסייעות והגננות המסורות ימשיך להיתקע ויהיה לה קשה לגייס כוח אדם. ראיון עם אישה חזקה.

המשך קריאה »
יום האישה הבינלאומי פתח תקווה

טקס "אות האישה המובילה 2024" בפתח תקווה יתקיים מחר בתיאטרון גולדה. מי נבחרו?

יום האישה הבינלאומי יצויין ברחבי העולם ביום שישי הקרוב, כשיום לפני זה יעלו על במת התאטרון שמונה נשים, תושבות פתח תקווה, שמקדמות עשייה יוצאת דופן וסוללות את הדרך לאחרות. לדברי העירייה, שמארגנת את האירוע, הועדה קיבלה מאות המלצות על נשים פתח תקוואיות עם עשייה רבה, מתוכן נבחרו באופן שקוף ומסודר נשים ייחודיות, בעלות השראה ובעלות השפעה על נשים ואנשים אחרים בקהילה. אלה השמות.

המשך קריאה »
מתחם מחנה סירקין

עיריית פתח תקווה מקדמת מכינה קדם צבאית בשכונת נוף ירקון סירקין העתידית

האם תהיה לנו לראשונה מכינה קדם צבאית בעיר? לפי דיווח של העירייה, היוזמה מתפתחת בשיתוף הארגון הקהילתי "עושים שכונה". לפי הדיווח, בימים אלו העירייה והארגון מבצעים את ההליכים הנדרשים מול משרד הביטחון על מנת לקבל אישור סופי להקמת המכינה, שצפוי להתקבל בקרוב ממש. המכינה מיועדת להכיל בשלב הראשון כ- 25 בני נוער לפני גיוס. מחזור ראשון: עוד כחצי שנה.

המשך קריאה »
בית חולים שניידר פתח תקווה

עוד הצלחה לשניידר: הצילו חייו של בן 10 עם קריסת מערכות – הודות לחיבור לאקמו

בית החולים לילדים בפתח תקווה מקבוצת כללית, היה מעורב באירוע דרמטי ונדיר, שהתרחש לאחרונה במחלקה לרפואה דחופה (מיון). ילד בריא, תושב פתח תקווה, בן 10, הגיע עם חום וכאבי בטן רגילים יחסית, אלא שבזמן קצר מצבו החל להתדרדר, מה שאילץ את הרופאים לחבר אותו בדחיפות למכונת לב-ריאה (אקמו) כדי להציל את חייו. שניידר: "זו הפעם ה-4 בתולדות בית החולים שדבר כזה קורה"

המשך קריאה »

השארו מעודכנים!

הירשמו כדי לקבל תוכן והתראות בלעדיים ישירות למייל

Loading