הטור של עו"ד נטלי ברדוגו

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו – האם ביה"מ יכול לאלץ בת 17 לראות את אביה בניגוד לרצונה?

היא הגיעה למשרדי בפתח תקווה נסערת. "הוא הגיש עוד תביעה נגדי" היא אמרה. "היית מאמינה"?. האמת, לא האמנתי. היא אם לנערה בת 17. האב עזב לפני 3 שנים את הבית, ופשוט נעלם. מאז "היעלמותו" לא יצר האב עמה קשר ולא עם הבת. לאחר עזיבתו, נפסקו מזונות – אך האב לא טרח לשלם אותם. 

עתה, שנתיים לאחר שניתן פסק הדין למזונות, עתר האב לבית המשפט וביקש להקטין או לבטל את המזונות שנפסקו, בטענה לסרבנות קשר ולניכור הורי מצדה של הבת. עוד טען כי האם היא זו שמסיתה את בתו נגדו. בד בבד עתר גם לחידוש הקשר. "זה נכון"? שאלתי אותה. "את זו שאמרת לה לא להיות איתו בקשר"? היא השיבה בשאלה: "איפה הוא היה עד עכשיו"?

ניכור הורי, או ניכור מצד הילד - איך בית המשפט מתייחס לעניין?

היא סיפרה כי עם הפרידה, ניתנה החלטה לגבי זמני שהות של האב עם הבת,  אך האב לא טרח להגיע לראותה בזמנים שנקבעו. הוא גם לא התקשר, לא שלח הודעה. כלום.  שאלתי אותה האם האב היה בקשר עם גורמי החינוך, המורות, היועצת, משהו? היא השיבה שלא. "הוא גם לא ניסה להגיע לבית הספר לראות אותה". היא אמרה. 

היא סיפרה כי בתה מאוד נפגעה מהתנהגותו של אביה. "היא לא מוכנה לשמוע ממנו". ניסיתי בכל זאת: "תנסי להסביר לה שזה חשוב לראות את אבא. בסך הכל הוא חלק ממנה". היא השיבה. אני מבחינתי לא מתנגדת שתראה אותו, זה אבא שלה, אבל אני לא יכולה להכריח אותה, את יודעת. היא שאלה אותי:  "האם בית המשפט יכול לאלץ את בתי לראות את אביה בניגוד לרצונה"?

זכותם של ילדים להשתתף בהליכים הנוגעים לעניינם

"אני מבינה שהיא לא רוצה". אמרתי. עם זאת, תפקידו של בית המשפט לעודד את הקשר עם ההורה המנותק. "אבל הוא זה שהתנתק". היא אמרה. "נכון". השבתי.  ועדיין, אולי עוד נותר פתח לחידוש הקשר". היא השיבה כי בתה איתנה בדעתה – היא אינה מוכנה לפגוש את אביה.

השבתי כי לאחרונה, בית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה הכריע במקרה דומה, בו ילד בן 17 לא רצה לחדש את הקשר עם אביו, גם לא באמצעות הליך טיפולי. בית המשפט קבע כי  בהתאם לאמנה לזכויות הילד ולעיקרון טובת הילד, זכותם של ילדים להשתתף בהליכים הנוגעים לעניינם ובית המשפט יתחשב ברצונם, בהתאם לגילם וליכולותיהם הרגשיות והאינטלקטואליות.

בית המשפט שמע את הילד בלשכתו והתרשם מילד רהוט אחראי ושקול, שרצונו לא לראות את אביו הינו אותנטי וברור. בהתאם לכך, קבע בית המשפט, כי לא יכפה קשר עם האב בניגוד לרצונו המובהק והכן של בנו וציין כי לא יאפשר לילד להימצא במקום שאינו חפץ להיות בו.

בית המשפט לוקח בחשבון את רצון הילד

תמיד אפשר לשנות דעה

"מאחר ובתך בת 17, הרי שלרצונה משקל מכריע", הסברתי לה. בית המשפט צריך להתרשם  שלא הפעלת על בתך השפעה פסולה. האם את מוכנה שבית המשפט יתרשם מבתך בלשכתו? האם בתך תהיה מוכנה לכך?

"אני מאמינה שבתי תעדיף לקיים שיחה עם בית המשפט מאשר לחדש קשר עם אביה, שמבחינתה נטש אותה", אמרה האם. השבתי: "אני מאוד מקווה שהאב לא יאבד תקווה וימשיך לנסות "לחזר" אחרי בתכם". 

סיפרתי לה על הרבי נחמן מברסלב אמר "אם אתה מאמין, שיכולין לקלקל, תאמין שיכולין לתקן". אני, לכשעצמי, הייתי רוצה להאמין שאולי האב טעה ועוד ניתן להציל את הקשר. "ברור שזאת ההחלטה של הבת שלך, אך תמיד אפשר גם לשנות דעה", אמרתי לה. 

משפחה מאושרת - תמיד כדאי לנסות לתקן

עו"ד נטלי ברדוגו מפתח תקווה עוסקת שנים רבות בדיני משפחה. משרדה נמצא ברחוב מוטה גור 7, בניין C, קומה 2 (פארק אולימפיה). אין בנכתב להוות ייעוץ משפטי. 
טלפון: 03-5295777.
דואר אלקטרוני: n.berdugolaw@gmail.com
אתר: WWW.FAMILYDIN.CO.IL

עוד ב-בעלי עסקים

לוגו עיריית פתח תקווה

לוגו חדש לעיריית פתח תקווה: ממושבה למטרופולין של 300 אלף תושבים

העירייה דיווחה כי הלוגו הישן הוותיק עם שלושת העיגולים בצבעי חום, כתום וירוק, שסימלו את האדמה, התפוזים והצמיחה – שאפיינה את העיר בשנותיה המוקדמות – יחליף לוגו מודרני, שישדר חדשנות של עיר עם
מערכת תחבורה מתקדמת ואזורי מסחר, תעשייה והייטק מהגדולים בארץ. ראש העיר, גרינברג: "הלוגו מבטא את התפתחות העיר המואצת והתחושה שיש צורך לחזק את תחושת הלכידות של התושבים".

המשך קריאה »
שריתה סולטנה פתחה את הסניף החדש בפתח תקווה

החינה מתקרבת? שריתה סולטנה פתחה את הסניף החדש והמשודרג מול הקניון בפ"ת

בשקט-בשקט, מה שהפך למוסד שמלות החינה, שריתה סולטנה, פתח ללקוחות את החנות (אם אפשר לקרוא לה כך) החדשה מול הקניון הגדול, בפארק אולימפיה על רחוב מוטה גור. בשדרוג החנות (שעברה מכפר גנים), הושקעו מאות אלפי שקלים והיא יותר סוג של מתפרה ממותגת, בה מעצבים שמלות בהתאמה אישית – במיוחד עבור טקס החינה (בערך לפני כל חתונה שנייה בישראל…).

המשך קריאה »
יגאל תורתי יצאת צדיק פתח תקווה טכנאי מקררים

יגאל תורתי טכנאי המקררים מוכיח: יש צדיקים גם בפתח תקווה

היה כיף לצפות שלשום ב"יצאת צדיק" ולגלות עוד צדיק בעירנו. הפעם זה היה יגאל תורתי, טכנאי מקררים מפתח תקווה, שצוות התכנית הפתיע אותו ואת משפחתו בביתו והעניקו לו את המדליה והתעודה, שכל איש מקצוע במדינה חולם לקבל. תורתי: "מתרגש מאוד. חיכיתי לזה 13 שנים".

המשך קריאה »
אביה שטיין-קורלנד פתח תקווה

מיזם "התגשרות" בפ"ת של עו"ד אביה שטיין-קורלנד: "רצון לשקם סכסוכים"

אמנם תקופת החרדה מהקורונה מאחורינו במידת מה, אבל הריבים המשפחתיים, בעיקר בין בני זוג, נשארו איתנו – והם בעלי משמעות הרסנית ליציבות התא המשפחתי. בניסיון להבין איך פותרים מצבים אלו פנינו לעו"ד אביה שטיין- קורלנד, מהחלוצות בתחום הגישור בארץ: "אני צופה בום רציני בתחום הגישור בישראל".

המשך קריאה »

השארו מעודכנים!

הירשמו כדי לקבל תוכן והתראות בלעדיים ישירות למייל

Loading