הטור של עו"ד נטלי ברדוגו

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו – האם אוכל לתבוע פיצויים בגין התעללות נפשית של בן זוגי?

היא הגיעה אליי למשרדי בפתח תקווה, לאחר שהתגרשה אחרי שנות נישואין ארוכות. אישה חרושת קמטים, קשת יום ועם זאת אנרגטית ונחושה. היא סיפרה כי היא גרושה שנתיים, יש לה שלושה ילדים בגילאי ה-40, שכבר מזמן לא מתגוררים בבית. היא הייתה נשואה לסוהר, אשר עבד במשמרות. חיי הנישואין סבבו סביב המשמרות של הבעל. 

לדבריה, כאשר היה שב ממשמרת לילה, אסור היה להשמיע ציוץ. הבעל היה מגיע הביתה, דורש ארוחה, ניגש לאכול, מסיים את הארוחה וקם, בלי לומר מילה. היא הייתה צריכה לתת דיווח על כל שקל ש"ביזבזה". כל מילה שלה, או התנהגות שלה שלא הייתה מוצאת חן בעיניו הייתה גוררת "עונש". פעם הוא החליט להענישה ושתק  במשך שנה שלמה. פשוט התעלם ממנה.

כאשר "התחצפה", היה כולא אותה בחדרה, ממש כפי שעשה בעבודתו. כאשר העיזה למחות ספגה איומים והשפלות – והכל מול עיני הילדים. בנוסף, גילתה כבר בתחילת הנישואין שהוא בוגד בה עם נשים שונות. לאחת מהן אפילו הציע נישואים.

למרות הזמן שעבר, היא סובלת מחרדות ודיכאון. בראשה, היא כל הזמן משחזרת את האירועים הקשים. ואם זה לא מספיק, היא בקושי מסוגלת לעבוד, חוששת מנקמתו וחרדה מכל דפיקה בדלת. אין ספק, שנות הנישואין הארוכות בצל ההתעללות הותירו בה את חותמן.

אישה במערכת זוגית מתעללת. זכאית לפיצויים?
אישה במערכת זוגית מתעללת. זכאית לפיצויים?

"האם אני יכולה להגיש תביעת נזיקין לקבל פיצוי בגין כל ההתעללות הנפשית שעברתי"? היא שאלה.

השבתי, כי הנסיבות אותן היא מתארת בוודאי ומהוות אלימות נפשית מתמשכת. ניתן יהיה לתבוע את הבעל בעוולת תקיפה ובעוולת הרשלנות. הסברתי לה כי בית המשפט אינו "שש" מצד אחד, לדון בתביעות נזיקיות בתוך המשפחה. שכן, מדובר בתביעות טעונות ויצריות. בדרך כלל, מי שתובע אינו מעוניין רק בפיצוי כספי, אלא גם בתחושה שנעשה לו "צדק".

קשה להוכיח נזק לא מוחשי כמו כאב וסבל וקשה גם לכמתו. מצד שני, בית המשפט, מציין בפסיקותיו, כי קיימת חשיבות עליונה למיגור תופעת האלימות במשפחה וענישה מחמירה היא צו השעה. בית המשפט לא יהסס לקבוע פיצוי גם בגובה מאות אלפי שקלים כפיצוי בגין אירועי אלימות-כהרתעה. בית המשפט ינסה לכמת את הנזק כך שהפיצוי "ישיב את המצב לקדמותו".

צריך לזכור כי לא פשוט לנהל תביעה כזו. את הטענות צריך להוכיח. שאלתי אותה האם היא תהיה מוכנה להעיד כנגד הבעל היא השיבה נחרצות, שכן. "האם ילדייך יהיו מוכנים להעיד לטובתך" שאלתי? היא אמרה שבנה הקטן בוודאי ויעיד לטובתה. שני אחיו הגדולים הפנימו את ההתנהגות של האב, ומזלזלים בה. ככל והוגשו תלונות במשטרה, הן יסייעו בהוכחת התביעה.

חבל הדוק מדי מעלה אש המערכת זוגית מתעללת

בגידה - אינה מזכה בפיצוי

ככל שאת מטופלת בבריאות הנפש, אמרתי, תדעי שהמסמכים ייחשפו. בית המשפט יבחן את המסמכים בניסיון לתת מענה לשאלה המכריעה של התביעה: האם המצב הנפשי שלך היום הוא תוצאת ההתעללות של הבעל במהלך הנישואין? קחי בחשבון כי ככל הנראה בית המשפט ימנה מומחה מטעמו שיתן חוות דעת מקיפה שתקבע כמה נפגעת מבחינה נפשית והאם הפגיעה מזכה  אותך באחוזי נכות. גם בהתאם לכך ייגזר הפיצוי.

היא שאלה: "האם אוכל לקבל פיצוי על כל הבגידות שלו"? השבתי כי בית המשפט אינו "חרב התליה" מעל מיטת בני הזוג. בגידה-אינה מזכה בפיצוי.

"אז את מוכנה להתחיל במסע" שאלתי. היא אמרה שאינה יכולה אחרת. היא חייבת את זה לעצמה ותעשה הכל על מנת שהצדק יצא לאור. שלחתי אותה להביא לי את התיק הרפואי ולדבר עם ילדיה ועם עדים למעשי האלימות כדי שיעידו לטובתה.

עו"ד נטלי ברדוגו מפתח תקווה עוסקת שנים רבות בדיני משפחה. משרדה נמצא ברחוב מוטה גור 7, בניין C, קומה 2 (פארק אולימפיה). אין בנכתב להוות ייעוץ משפטי. 
טלפון: 03-5295777.
דואר אלקטרוני: n.berdugolaw@gmail.com
אתר: WWW.FAMILYDIN.CO.IL

לטורים נוספים של עו"ד נטלי ברדוגו

עוד ב-טורים בעלי מקצוע

עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו – עברתי להתגורר עם בני מעבר לקו הירוק לאחר הגירושין, האם אני חשופה לתביעה?

הם גרושים כבר מזה מספר שנים. יש להם בן אחד, שהשנה מלאו לו 10 שנים. הם התגרשו כאשר הבן היה במעון. מאז הגירושין, האם התגוררה יחד עם בנה בפתח תקווה. כעת, לאחר מספר שנים, רצתה לשדרג את מקום מגוריה. מאחר והשכירות בעיר יקרה, החליטה לעבור להתגורר באריאל בדירה מרווחת. "המעבר לא שינה בכלום את החיים של בני", היא אמרה. "הוא נשאר ללמוד באותו בית ספר עם אותם החברים".

המשך קריאה »
עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו – בעלי רוצה להתגרש ולהפסיק את טיפולי הפוריות. האם אוכל לפעול נגדו מבחינה משפטית?

היא הגיעה למשרדי בפתח תקווה, אישה בתחילת שנות ה-40 לחייה, יפה ומטופחת. היא נשואה מזה שלוש שנים, אבל "לא באושר", הקפידה לציין. "הנישואים האלה היו מבחינתי סוג של אילוץ. יצאתי עם גברים רבים, אבל עם אף אחד מהם הקשר לא הבשיל לחתונה. אני מגיעה ממשפחה שמרנית והופעל עליי לחץ כבד להתחתן.

המשך קריאה »
עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

עורכת דין נטלי ברדוגו: מה ההבדל בין הסכם ממון לצוואה? סיפור מקרה

הם הגיעו למשרדי בפתח תקווה להתייעצות לגבי הסדרת היחסים הרכושיים ביניהם. את שניהם אני מכירה שנים ארוכות – רונן ושמחה. כבר אישרתי עבורם הסכם ממון בעבר. עבור שניהם זוהי זוגיות שניה. הוא הגיע לזוגיות עם שני בנים והיא עם שתי בנות. הם ביחד כבר כמעט שני עשורים ועתה רצו לערוך הסכם חדש המתייחס למצבם זה עתה ולעתיד.

המשך קריאה »
עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו: מה אני יכול לעשות אם אני סובל מניכור הורי?

הוא הגיע למשרדי בפתח תקווה, גבר בשנות ה-40 לחייו שעבר "דבר אחד או שניים" בחיים. הוא דיבר בקול נמוך. מתקשה לתת אמון. סיפר שליבו קרוע. יש לו ילדה בת 7 אותה לא ראה מזה שנתיים. הוא "מת" לראות אותה, אבל גרושתו אינה מאפשרת. "גרושתי אומרת שהבת שלי שגידלתי במשך 6 שנים לא רוצה לראות אותי" אמר בעצב.

המשך קריאה »