כפר אברהם נגד תחנת הדיפו

תושבי שכונת חן הצפון פתח תקווה מחריפים את המאבק נגד הקמת "דיפו מטרו" בשכונה

בשכונה ה-ותיקה, שגם נקראת היום "חן הצפון", התושבים חוששים כי התכנון של המדינה לבנות להם "מוסך עצום מימדים לרכבות המטרו" 15 מ' מהבית, יהווה מטרד, שיחשוף אותם למטרדים בלתי פוסקים של רעש, רעידות, זיהום אוויר, קרינה אלקטרומגנטית, חומרים מסוכנים ופסולת. "זה יגזול מאיתנו את השקט, השלווה ואיכות החיים, שלא לדבר על נזק אדיר לאיכות הסביבה", אומרים תושבי השכונה. 

קו המטרו M2, שאמור להיות מושק בחלק הראשון של העשור הבא, הולך לשנות את הרגלי התחבורה של תושבים רבים בפתח תקווה. הקו יחבר בין פתח תקווה לחולון, דרך גבעת שמואל, בני ברק, גבעתיים, רמת גן ותל אביב ויהווה עוד כלי תחבורה ציבורי מהיר ויעיל, שייתן לה חיזוק, אחרי שהרכבת הקלה הושקה באוגוסט 2023. התשתית לפרויקט העצום הזה כבר קיימת ואחת מסוגיות התכנון שלו היא מיקום ה"דיפו מטרו", שאמור לתת מענה חניה ותחזוקה לרכבות הרבות שינועו על הקו.

תחנות המטרו M2 בפתח תקווה
תחנות המטרו M2 בפתח תקווה

15 מטרים משכונת מגורים

לתדהמת תושבי כפר אברהם פתח תקווה, המדינה מתכננת לבנות את ה"דיפו", ממש מתחת לביתם של תושבי השכונה, במיוחד אלה שגרים ברחוב שמעון ויזנטל בקצה השכונה. לפי התכנון, בתיו הקיצוניים יהיו במרחק של כ-15 (!) מטרים בלבד ממוסך הרכבות. התושבים, שעד היום היו רגילים לאוויר פתוח, צח ושקט – חוששים שאחרי 2030 הם יחיו בתוך משהו שממש יסכן את איכות חייהם וסביבתם.

כאן לפי התכנון צפוי לקום תחנת הדיפו של מטרו M2
כאן לפי התכנון צפוי לקום תחנת הדיפו של מטרו M2

"המדינה רוצה לחסוך עלויות על חשבון התושבים

מדובר במוסך עצום מימדים, שהיקפו והפעולות המתבצעות בו יום וליל מהוות מטרד לתושבי הסביבה וחושף אותם למטרדים בלתי פוסקים של רעש, רעידות, זיהום אוויר, קרינה אלקטרומגנטית, חומרים מסוכנים ופסולת", אמר לפתח תקווה NEWS, התושב מוטי אפרתי, מהועד הפועל לשל תושבי שכונת חן הצפון. "מתחם הדיפו כולל אוסף של מבנים ומתקנים לתפעול במרחב פתוח וללא קירוי כולל".

מה הסיבה שרוצים למקם את הדיפו קרוב אליכם?

"המדינה רוצה לחסוך עלויות על חשבון תושבי כפר אברהם פתח תקווה. ככל ש"הדיפו" יתרחק מהתחנה האחרונה, שאמורה להיות בסגולה – כך זה יעלה לא יותר כסף".

מוטי אפרתי על האיזור בו אמור להיות מוקם פרויקט תחנת הדיפו
מוטי אפרתי ברקע האיזור בו אמור להיות מוקם פרויקט תחנת הדיפו

מה צפוי להיות בדיפו?

"המתחם אמור לפעול באופן רציף ע"מ לתת גיבוי תפעולי, כאשר חלק מן המתקנים צפויים לפעול 24 שעות ביממה כולל שבתות וחגים. פעילות הדיפו צפוי לכלול עבודות רועשות כמו פירוק והרכבת חלקים, תיקונים, שטיפת רכבות, השחזת גלגלים, הפעלת מדחסי אויר, קולות כריזה והרצת הקרונות על מסילות המבחן. פעילות זו צפויה לגרום למטרדי רעש שעצימותם תלויה ברמת התפעול, אשר תשתנה בהתאם לימות השבוע, לשעות ביממה ואף לעונות השנה ותפגע בחיי התושבים והסביבה".

"תנאי הסף נמחקו - וזה לא מקובל"

אפרתי מוסיף כי בתסקיר סביבה שבפורסם באפריל 2020, תנאי הסף כללו שטחים פנויים מחוץ למרכזי ערים ותנאי נוסף שהשטח אינו צמוד לשטחים מיושבים (150 מטר ומעלה). ובכך חלופת מיקום הדיפו הנוכחי בסגולה היתה אמורה להיפסל. "בתסקיר הסופי, תנאי סף אלה נמחקו – וזה לא מקובל", הוא אומר. "חלופות להעבר את הדיפו לאיזור שכונת סירקין העתידית נפסלו, בין היתר, נוכח הקירבה למגורים – אלא ששאלה כלל עוד לא קיימים".

לאחרונה אנשי השכונה מרחיפים את המאבק, ככל שהמועד לגבי ההחלטה תתקבל. "מדובר במאבק על החיים שלנו", אמר לנו אחד מתושבי השכונה. "אנשים פה קנו דירות, מתוך ידיעה שאנחנו גרים בשכונה, אומנם מרוחקת, אבל שקטה. הקמת ה'דיפו' מתחת לאף שלנו, תפגע באיכות החיים שלנו ותוריד את הערך של הדירות.

תיאור מתקני הדיפו. הרבה רעש . הרבה זיהום אוויר
תיאור מתקני הדיפו. הרבה רעש . הרבה זיהום אוויר

"יש הכרח לשנות את מיקום הדיפו לחלופה טובה יותר"

עיריית פתח תקווה, שמגלה שותפות לעמדת התושבים, מסרה כי "בית המשפט דחה לאחרונה את העתירה לצו הביניים כנגד תחילת העבודות להקמת הדיפו של המטרו, המתוכנן לקום בסמוך לשכונת חן הצפון ואזור התעשייה סגולה. במקביל, העתירה שהוגשה ע"י העירייה ובה החלופות המוצעות למיקום הדיפו – עומדת בפני בית המשפט והיא תדון בהמשך".

ומה קורה עכשיו בשטח?

"לאור העובדה כי הבקשה לצו ביניים נדחתה, מנהלת המטרו, הפועלת מטעם המדינה, החליטה להתחיל בקרוב בעבודות ההכנה הראשוניות בשטח. מדובר בהחלטה שאינה כפופה לסמכות העירייה, ובימים הקרובים המינהלת צפויה לפרסם בנושא חומר הסברה לציבור. עיריית פתח תקווה דבקה בעמדתה כי יש הכרח לשנות את מיקום הדיפו לחלופה טובה יותר, ואנו נמשיך לפעול באפיק המשפטי ובכל הכלים העומדים לרשותנו כדי שההצעות החלופיות שהגשנו בנושא יתקבלו".

עוד ב-רכב ותחבורה

דריסה לא פיגוע

"חשבנו שמדובר בפיגוע": 3 תלמידות נפגעו מרכב שעלה על המדרכה במרכז העיר

הרבה דקות של חרדה עברו על תושבים המרכז פתח תקווה, שבצהרי היום נגלה לעיניהם מחזה שמוכר לנו מזירות פיגועים, כשבהתחלה חשבו שמדובר במחבל שדורס בכוונה תלמידות שחזרו מבית הספר. במהרה הסתבר כי מדובר היה בתאונת דרכים מצערת, שהסתיימה למרבה המזל רק בפציעה בינונית של אחת מהן, כשהשתיים האחרות במצב קל.

המשך קריאה »

אנדר-גראונד פתח תקווה: נחנך המעבר התת קרקעי המקשר בין אורלוב לפרופ' שור (וידאו)

בטקס בו השתתפו ראש העיר רמי גרינברג ותושבים רבים הגרים במרכז העיר, גזרו את הסרט בפתח המעבר שישמש את הולכי הרגל המסתובבים במקום – ובראש ובראשונה את הנוסעים ברכבת הקלה בתחנה הראשונה – בתחנה המרכזית. לדברי עיריית פתח תקווה, המעבר מקצר באופן משמעותי את זמני ההליכה וההגעה לרכבת הקלה ולתחנת האוטובוסים ומאפשר מעבר בטוח ללא חציית כבישים.

המשך קריאה »
כביש 40 צומת סירקין

נתיבי ישראל פרסמה: לא נסגור את הצמתים חזן, הושע ושלמה במסגרת שדרוג כביש 40

לפי התכנון, שהוצג אתמול (24.2) על ידי החברה הלאומית לתשתיות תחבורה, היא קיבלה את המלצות העירייה, הייתה ערה למאבק התושבים בעניין – והחליטה שלא לסגור את הצמתים, שמחברים בין הצד המזרחי של הכביש (שכונות יוספטל, קרית אלון, בלינסון, דדו, הדר גנים/עמישב, גני הדר) לבין המערבי (שערייה, קרית חזני, קרית ספיר, אחדות, ארגוב). הפתרון: שיקוע וגשר. עדיין אין צפי לתחילת עבודות.

המשך קריאה »
KGM ו SERES פתח תקווה

מותגי הרכב KGM ו-SERES פתחו אולם תצוגה חדש ברחוב שמשון פתח תקווה (וידאו)

היום בשעות הצהרים פרקה משאית התובלה שלושה דגמים חדישים מהניילונים של קיי.ג'.אם הקוריאנית (לשעבר סאנגיונג), שהם ה"צעקה האחרונה" בתחום ה"ג'יפונים' בשוק הרכב הישראלי. בנוסף, הוכנס לאולם הרכב החשמלי של "סרס", מותג הפרימיום החשמלי, ששייך אף הוא לאותו יבואן. "הבאנו דגמים מיוחדים עם מחירים ששווים לכל כיס", אמר לנו במקום מנהל האולם, דוידי דוד. הפתיחה: ביום שלישי.

המשך קריאה »

השאירו פרטים וקבלו עדכונים שותפים על תכנים שעולים לאתר

Loading