הטור של עו"ד נטלי ברדוגו

הטור של נטלי ברדוגו: האם אפשר להגדיל את דמי המזונות כאשר התקיים שינוי נסיבות משמעותי?

"אני מתמודדת עם אתגרים גדולים", סיפרה לי גרושה שהגיעה השבוע למשרדי בפתח תקווה. היא סיפרה שחווה קשיים בגידולו של בנה הבכור, ליאור, בן ה-10 מנישואיה הראשונים, המתחנך בחינוך מיוחד. אביו של ליאור, כמעט ולא רואה אותו, ומצבו הולך ומידרדר. ליאור סובל מחרדת נטישה ומהפרעות קשב וריכוז.

היא סיפרה שליאור נולד פג ואובחן בהמשך כסובל מפיגור קל. בן זוגה, אשר חש כי עולמו נחרב עליו התכנס לתוך עצמו והתרחק. עול הטיפול נפל עליה והיא נותרה לבדה "במערכה". כאשר ליאור היה בן שנתיים, הם נפרדו. עם הפרידה, ערכו הסכם גירושין, בו נקבעו דמי מזונות וזמני שהות עם האב.

הפרידה השפיעה קשה על ליאור, אשר סבל מרגרסיה, נתקף בהתקפי בכי ושב להרטיב. כאשר אביו של ליאור נישא מחדש, החלו המפגשים להתמעט, אט אט. היא סיפרה כי לפני כשנה, אביו של ליאור לקח אותו אליו ללינה בסוף השבוע. הכל היה בסדר, עד שליאור חטף התקף זעם שנמשך שעות במהלכו היכה את אביו, השתולל ושבר חפצים בבית.

האם אפשר להגדיל דמי מזונות? הורים גרושים וילד עם קשיים
האם אפשר להגדיל דמי מזונות? הורים גרושים וילד עם קשיים

האם יש דרך לחייב את האב לשאת בעול?

לליאור היה קשה שתשומת ליבו של האב "נלקחת" ממנו לטובת  משפחתו החדשה. האב מצדו חש כי הוא נקרע בין הפטיש לסדן ובמקום "לנוח" בשבת, "נגזר" עליו גם להתמודד בנו וגם להתמודד עם אשתו וילדיה  שנבהלו מאוד. מאז, הודיע לה כי הוא לא מוכן לקחת אליו את ליאור ללינות. מבחינתו הסיטואציה בלתי אפשרית, מה גם, שהוא מפחד לסכן את נישואיו.

בינתיים, היא זאת שמגדלת את ליאור, מתמודדת עם קשייו נאבקת לשמר את נישואיה הנוכחיים ולגדל עוד שני ילדים נוספים. בשנת הלימודים הזו, אמרה לי,  כבר אין מסגרת של צהרון או מועדונית עבור ליאור. "אני לא אוכל להחזיק בעבודה אם אצא כל יום בשעה 13" האם יש דרך לחייב את האב לשאת איתי בעול? לא יתכן שהוא מפר את זמני השהות. מה עושים?

הסברתי לה כי קיימות שתי דרכים לפעול בהן. הדרך הראשונה היא לדרוש את אכיפתם של זמני השהות שנקבעו לאב עם ליאור, כך שיקבעו סנקציות כספיות בגין הפרתם. היא אמרה שכסף לא מעניין אותה. טובתו של ליאור דורשת "זמן אבא" ולא כסף. הסברתי, כי לא ניתן "להכריח" את האב לראות את ליאור בניגוד לרצונו. אולי, כאשר נפנה לבית המשפט, אמרתי, האב יתחיל להבין כמה המפגשים חשובים עבור ליאור.

גירושין לא צריכים להיות עם גדר תיל. כדאי תמיד לחשוב איך להתפשר
גירושין לא צריכים להיות עם גדר תיל. כדאי תמיד לחשוב איך להתפשר ולהתקרב למען הילד

הדרכה הורית נותנת כלים להתמודדות להורים גרושים עם ילד

הסברתי לה כי גם ניתן לסייע לשניהם באמצעות קבלת הדרכה הורית מתאימה הניתנת פעמים רבות במסגרת שירותי בריאות הנפש. הדרכה הורית כזו אומנם דורשת השקעה אך נותנת כלים להתמודדות עם ילדים הסובלים מקשיים רגשיים. אולי כאשר שניהם יקבלו מידע וכלים להתמודדות, האב יתחיל לקחת אליו את ליאור.

הדרך השנייה, ייעצתי לה, היא לעתור להגדלת המזונות. נראה כי ההחמרה במצבו, אי קיומם של זמני השהות והגידול בצרכיו הינם שינוי נסיבות משמעותי המצדיק את הגדלת המזונות. אם לא תהיה ברירה אמרתי, אז הכסף הזה יעזור לליאור. אם לא נצליח לשכנע אותו לבוא.

ייעצתי, כי תפנה לאב ותציע לו, ללכת עמה לפסיכיאטר המטפל, על מנת שיבין כמה חשוב הקשר איתו לליאור וכן יבחן יחד איתם איזה תוכנית של הדרכה הורית מתאימה להם. ייעצתי לה לחפש מסגרת מתאימה לליאור בשעות אחר הצהריים, ולפנות לאב בבקשה שישא יחד עמה בתשלום. עדיף לגייס את האב להגיע לראות את בנו. ככל וזה לא "יעבוד". נצטרך לפנות לבית המשפט. אני מקווה שלא תגיעו לידי כך.

הדרכה הורית להורים גרושים עם ילד - יכולה לתת כלים ולפתור בעיות

עו"ד נטלי ברדוגו מפתח תקווה עוסקת שנים רבות בדיני משפחה. משרדה נמצא ברחוב מוטה גור 7, בניין C, קומה 2 (פארק אולימפיה). אין בנכתב להוות ייעוץ משפטי. 
טלפון: 03-5295777.
דואר אלקטרוני: n.berdugolaw@gmail.com
אתר: WWW.FAMILYDIN.CO.IL

לטורים נוספים של עו"ד נטלי ברדוגו

עוד ב-טורים בעלי מקצוע

עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו – עברתי להתגורר עם בני מעבר לקו הירוק לאחר הגירושין, האם אני חשופה לתביעה?

הם גרושים כבר מזה מספר שנים. יש להם בן אחד, שהשנה מלאו לו 10 שנים. הם התגרשו כאשר הבן היה במעון. מאז הגירושין, האם התגוררה יחד עם בנה בפתח תקווה. כעת, לאחר מספר שנים, רצתה לשדרג את מקום מגוריה. מאחר והשכירות בעיר יקרה, החליטה לעבור להתגורר באריאל בדירה מרווחת. "המעבר לא שינה בכלום את החיים של בני", היא אמרה. "הוא נשאר ללמוד באותו בית ספר עם אותם החברים".

המשך קריאה »
עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו – בעלי רוצה להתגרש ולהפסיק את טיפולי הפוריות. האם אוכל לפעול נגדו מבחינה משפטית?

היא הגיעה למשרדי בפתח תקווה, אישה בתחילת שנות ה-40 לחייה, יפה ומטופחת. היא נשואה מזה שלוש שנים, אבל "לא באושר", הקפידה לציין. "הנישואים האלה היו מבחינתי סוג של אילוץ. יצאתי עם גברים רבים, אבל עם אף אחד מהם הקשר לא הבשיל לחתונה. אני מגיעה ממשפחה שמרנית והופעל עליי לחץ כבד להתחתן.

המשך קריאה »
עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

עורכת דין נטלי ברדוגו: מה ההבדל בין הסכם ממון לצוואה? סיפור מקרה

הם הגיעו למשרדי בפתח תקווה להתייעצות לגבי הסדרת היחסים הרכושיים ביניהם. את שניהם אני מכירה שנים ארוכות – רונן ושמחה. כבר אישרתי עבורם הסכם ממון בעבר. עבור שניהם זוהי זוגיות שניה. הוא הגיע לזוגיות עם שני בנים והיא עם שתי בנות. הם ביחד כבר כמעט שני עשורים ועתה רצו לערוך הסכם חדש המתייחס למצבם זה עתה ולעתיד.

המשך קריאה »
עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו: מה אני יכול לעשות אם אני סובל מניכור הורי?

הוא הגיע למשרדי בפתח תקווה, גבר בשנות ה-40 לחייו שעבר "דבר אחד או שניים" בחיים. הוא דיבר בקול נמוך. מתקשה לתת אמון. סיפר שליבו קרוע. יש לו ילדה בת 7 אותה לא ראה מזה שנתיים. הוא "מת" לראות אותה, אבל גרושתו אינה מאפשרת. "גרושתי אומרת שהבת שלי שגידלתי במשך 6 שנים לא רוצה לראות אותי" אמר בעצב.

המשך קריאה »