הטור של עו"ד נטלי ברדוגו

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו – האם בעלי יכול להגיש נגדי תביעת לשון הרע?

מוצאי שבת. מחר ערב חג ראש השנה. הופתעתי לקבל הודעת טקטסט שכל כולה לחץ. ההודעה הייתה מלקוחה אותה אני מייצגת. זוהי ממש התחלתו של התיק. בעלה עזב את הבית. הם היו כבר בפגישת גישור, שלא ממש עזרה להם. ועכשיו כל צד בהיכון. הוא השאיר לי את הילדים. היא אמרה. בקושי מגיע, לא משלם שקל כבר איזה חודשיים ועכשיו זה?! זה נראה לך הגיוני?!

היא צילמה לי בווטסאפ מכתב התראה שקיבלה. הכל שקרים. היא כתבה לי. "לא היה ולא נברא". לקח לי רגע. התחלתי לקרוא את המכתב. ואז, נאלמתי. בעלה טען במכתב טענות קשות. לטענתו, החל מרגע הפרידה, כל מה שעושה הלקוחה, הוא להגיש עליו תלונות במשטרה ולטפול עליו תלונות שווא.

בני זוג רבים - מתי זה מגיע ללשון הרע?
בני זוג רבים - מתי זה מגיע ללשון הרע?

הוא טען כי הגישה נגדו תלונות במשטרה,  המייחסות לו בין היתר, פגיעה בילדיהם המשותפים. הוא טען, כי התלונות מהוות לשון הרע נגדו ואיים בהגשת תביעה בסך מאות אלפי שקלים. הייתי בשוק. זה נכון? שאלתי אותה. הוא פגע בילדים? כל איזכור של פגיעה בילדים קטנים חסרי ישע ואני מיד מתמלאת בצמרמורות.  

היא סיפרה ששכנה שמעה את בעלה אומר לילדים שירצח אותם. הזדעזעתי. "זה מתאים לו?", שאלתי. את בכל זאת מכירה אותו 15 שנה? היא השיבה: "זה הבהיל אותי אז פעלתי". הוא טען במכתב, כי בנוסף היא פנתה לרווחה ושם, התלוננה כי הוא מכה את הילדים ואיים כי ירצח אותם. הרווחה וגם המשטרה זימנו את שניהם לחקירה.

האם בעלי יכול להגיש נגדי תביעת לשון הרע בגלל שהלכתי למשטרה? היא שאלה.

הסברתי לה כי בראשית הדברים יבחן בית המשפט האם היה "פרסום" ואח"כ יבחן האם אותו "פרסום" מהווה "לשון הרע". בתביעת לשון הרע, חייב מי שתובע, לפרט בפרטי פרטים מה הדברים שנאמרו. בית המשפט יבחן את טענות הצדדים. בכל אופן, בוודאי שדברים המציגים אב כפוגע בילדיו מהווים לשון הרע. 

האם הגשת תלונה במשטרה, יכולה להוות לשון הרע? היא שאלה. שאלתי: האם התלונות כבר התבררו? האם התלונות בבירור או שהן נסגרו? ככל וימצא כי התלונות מעלות אשם, אזי בוודאי שאין המדובר בלשון הרע. בית המשפט יבחן האם התלונות הוגשו בתום לב. אם הן הוגשו מתוך חשש אמיתי. אין כאן לשון הרע.

לשון הרע בין בני זוג
לשון הרע בין בני זוג

תלונה במשטרה מגישים רק אם יש חשש אמיתי

שאלתי: "האם הוא רואה את הילדים"? היא השיבה כי היא מאפשרת לו לראות הילדים, אך הוא זה שאינו מגיע לראותם. זה רלוונטי מאוד אמרתי. בית המשפט יבחן האם אכן נגרם נזק לבעל כתוצאה מהגשת התלונות. אם יתברר שהתלונות גרמו לנזק משמעותי בקשר שבין הבעל לילדים ואין בהם אמת. תתהווה בעיה.

המלצתי לה, כי לפני הגשת כל תלונה נוספת, תחשוב האם מצויות בידה ראיות. בית המשפט לא נשאר אדיש כאשר מבחינתו יש בהגשת התלונה כוונת מכוון וישנה כוונה להכפיש ולפגוע בקשר שבין הורה לילד. מנגד, אם המדובר בעניין חד פעמי שמעשה מתוך סערת רגשות, בית המשפט יהיה סלחני יותר. בית המשפט יתערב במקרים החמורים יותר.

זה עדיין טרי אמרתי. הצעתי כי תדבר עם השכנה ותראה אם השכנה תהיה מוכנה להעיד על מה ששמעה. בכל אופן. מדובר בדיני נפשות. אתם בתחילתו של ההליך. עלייך להגן על ילדייך. תלונות במשטרה מגישים רק במקרה של חשש לפגיעה אמיתית. זה לא משחק. לכל תלונה יכולות להיות השלכות הרסניות. זאת תחילת השנה. אמרתי. אולי זה הזמן לשוב אל שולחן הגישור.

עוד ב-טורים בעלי מקצוע

עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו – עברתי להתגורר עם בני מעבר לקו הירוק לאחר הגירושין, האם אני חשופה לתביעה?

הם גרושים כבר מזה מספר שנים. יש להם בן אחד, שהשנה מלאו לו 10 שנים. הם התגרשו כאשר הבן היה במעון. מאז הגירושין, האם התגוררה יחד עם בנה בפתח תקווה. כעת, לאחר מספר שנים, רצתה לשדרג את מקום מגוריה. מאחר והשכירות בעיר יקרה, החליטה לעבור להתגורר באריאל בדירה מרווחת. "המעבר לא שינה בכלום את החיים של בני", היא אמרה. "הוא נשאר ללמוד באותו בית ספר עם אותם החברים".

המשך קריאה »
עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו – בעלי רוצה להתגרש ולהפסיק את טיפולי הפוריות. האם אוכל לפעול נגדו מבחינה משפטית?

היא הגיעה למשרדי בפתח תקווה, אישה בתחילת שנות ה-40 לחייה, יפה ומטופחת. היא נשואה מזה שלוש שנים, אבל "לא באושר", הקפידה לציין. "הנישואים האלה היו מבחינתי סוג של אילוץ. יצאתי עם גברים רבים, אבל עם אף אחד מהם הקשר לא הבשיל לחתונה. אני מגיעה ממשפחה שמרנית והופעל עליי לחץ כבד להתחתן.

המשך קריאה »
עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

עורכת דין נטלי ברדוגו: מה ההבדל בין הסכם ממון לצוואה? סיפור מקרה

הם הגיעו למשרדי בפתח תקווה להתייעצות לגבי הסדרת היחסים הרכושיים ביניהם. את שניהם אני מכירה שנים ארוכות – רונן ושמחה. כבר אישרתי עבורם הסכם ממון בעבר. עבור שניהם זוהי זוגיות שניה. הוא הגיע לזוגיות עם שני בנים והיא עם שתי בנות. הם ביחד כבר כמעט שני עשורים ועתה רצו לערוך הסכם חדש המתייחס למצבם זה עתה ולעתיד.

המשך קריאה »
עו"ד נטלי ברדוגו - דיני משפחה בפתח תקווה

הטור של עו"ד נטלי ברדוגו: מה אני יכול לעשות אם אני סובל מניכור הורי?

הוא הגיע למשרדי בפתח תקווה, גבר בשנות ה-40 לחייו שעבר "דבר אחד או שניים" בחיים. הוא דיבר בקול נמוך. מתקשה לתת אמון. סיפר שליבו קרוע. יש לו ילדה בת 7 אותה לא ראה מזה שנתיים. הוא "מת" לראות אותה, אבל גרושתו אינה מאפשרת. "גרושתי אומרת שהבת שלי שגידלתי במשך 6 שנים לא רוצה לראות אותי" אמר בעצב.

המשך קריאה »