הרכבת הקלה עוקפת את הפקקים בציר ז'בוטינסקי - חבל שהיא עדיין ריקה מנוסעים

אופטימיות בפתח תקווה: הקו האדום של הרכבת הקלה כנראה יתחיל לפעול באפריל

אחרי שמועד הפתיחה המקורי, נובמבר 22, כבר חלף מזמן ואחרי שהצפי לדחייה נקבע ליוני 23, היום כבר אפשר להיות אופטימיים יותר. אם השלב האחרון בבדיקות של חברת נת"ע, לפני העברת המערכת בעוד כשבועיים ל"תבל מטרו", יעבור בלי תקלות, השקת הרכבת צפויה להתרחש כנראה מיד אחרי פסח, בין ה-13.4 ל-16.4 – ואז יהיה אפשר להכריז שהמהפכה התחבורתית בעיר באמת התחילה.

כל מי שמעורב בקהילה העסקית של פתח תקווה, יודע שכל יום בו הרכבת הקלה אינה פועלת (ואנחנו לא מדברים על ה"טסטים"), מגלם בתוכו הפסד כספי אדיר, שהבסיס שלו הוא בעיקר הזמן, שאינו נחסך, עבור כל מי שמגיע לעבוד בעיר בתחבורה ציבורית או במכונית – ושהיה יכול לעשות זאת הרבה יותר מהר על ה"קו האדום". מכאן, הקשר ההדוק בין הפעלת הרכבת הקלה להתפתחות העסקית של העיר.

הרכבת הקלה - עוד נסיעת מבחן בפתח תקווה

ברבעון הראשון של 2023 זה כבר לא יקרה

עדיין קשה להאמין שאנחנו אוטוטו נוגעים בתאריך היעד הנכסף, שנקבע אי שם באוגוסט 2015, אז החלו העבודות של הקו האדום, עם הפיצוץ ההסטורי של "גשר מעריב" בתל אביב. מאז שהתחלנו לסקר את העסקים בפתח תקווה, כל הגורמים המוסמכים נקבו די בביטחון בתאריך ההשקה של נובמבר 2022, אלא שכבר בסוף ספטמבר האחרון, דיווחנו לכם, שלא יהיה ניתן לעמוד ביעד.

לפני קצת יותר מחודש פרסמנו את דבריו של חיים גליק, מנכ"ל נת"ע שאמר בכנס כי "אם נקבל תוך 3 ימים אינדיקציה לנסיעה בטוחה, הרכבת תיסע ברבעון הראשון של 2023". בסופו של דבר האינדיקציה לא התקבלה והרבעון הראשון כנראה יחלוף מבלי שתיסע הרכבת.

אלא שבתחילת ינואר החל השלב האחרון בבדיקות של נת"ע, כשמערכת איתות חדשה הותקנה במסילה של הקו האדום, שאמורה לפתור את התקלה במערכת הבלימה שגרמה לדחיית פתיחתו. השלב הבא הוא העברת המערכת בעוד כשבועיים ל"תבל מטרו", חברת הבת של אגד, שצפויה להפעיל את הקו לאחר פתיחתו.

תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה מבת ים לפתח תקווה - 34 תחנות

רשמו ביומנים: 13.4 או 16.4 (בלי נדר)

לפי גורמים בנת"ע, התקלות שגרמו לעיכוב בפתיחת הקו (בעיקר בטיחותיות), באו על פתרונן, וכעת תצטרך לפעול הרכבת הקלה ללא תקלות מהותיות במשך כחודשיים, לפני שהמפעילה תוכל להגיש למשרד התחבורה בקשת אישור להפעלת הקו האדום. זה מביא אותנו לתחילת אפריל ולחג הפסח שיחל ב-5.4. מטבע הדברים, הרכבת לא תתחיל לפעול בחול המועד ולכן תאריך היעד הנראה באופק הוא ה-13.4 (יום חמישי), או 16.4 (יום ראשון).

הרכבת הקלה בקו האדום תצא מהתחנה המרכזית בפתח-תקווה, לאורך בני ברק ורמת גן, תמשיך בתל אביב-יפו ותסיים בבת ים – וכמובן תעשה גם את הכיוון ההפוך. היא תעבור ב-12 תחנות, כשחמש מהן תת-קרקעיות והשאר במפלס הקרקע. בפתח תקווה היא צפויה לעצור בתחנה מרכזית פתח תקווה, פינסקר, קרול, דנקנר, בילינסון, שחם, שנקר וקריית אריה.

לפי ההערכות יתבצעו בקו הזה מדי יום לא פחות מ-250 אלף נסיעות ומשך זמן נסיעה מאלנבי תל אביב למגדלי ב.ס.ר, צפוי להיות כ-25 דקות. שעות השיא התכנון הוא שתעבור רכבת כל דקה וחצי בתחנות התת-קרקעיות וכל שלוש דקות בתחנות העיליות. בשאר היום התדירות תפחת והרכבת תעבור במרווחי זמן גדולים יותר.

מבט מלמעלה - הקו האדום של הרכשת הקלה בנסיעת מבחן על ציר ז'בוטינסקי
מבט מלמעלה - הקו האדום של הרכשת הקלה בנסיעת מבחן על ציר ז'בוטינסקי

עוד ב-רכב ותחבורה

חניון שניידר פתח תקווה נפתח

צפו: החניון השני בגודלו בפתח תקווה נפתח היום בבית החולים שניידר (וידאו)

לא פחות מ-1500 מקומות חניה, מפוזרים על פני שבעה מפלסים, אמורים לשפר משמעותית את מצוקת החניה של בית החולים לילדים ושל המבקרים והעובדים בבית החולים בילינסון הצמוד לו. החניון החדש, שנבנה במשך שלוש שנים, למעשה מגדיל את חניון בית החולים פי שמונה. עלות החנייה היא אטרקטיבית יחסית לחניה של בתי חולים בערים אחרות – 25 ש"ח בלבד ליום שלם. צפו בביקור:

המשך קריאה »
כביש 471 ו-444 פתח תקווה

מחלצים פקק לפתח תקווה? נתיבי ישראל תתחיל בקרוב עבודות בכבישי 444 ו-471

לפי הדיווח, החברה הוציאה צו לתחילת העבודות, שצפויות להתבצע בקרוב בצומת נחשונים-מגדל אפק, שמדי בוקר חולפים בו אלפי מכוניות, כשרבות מהן שייכות לפתח תקוואים, או לכאלה שעובדים בעיר. לפי התכנון, יתווספו שני נתיבים נוספים על כביש 444 וכביש נתיב האצה בכביש 471. תושבי העיר, שעובדים בראש העין מתזמנים לפעמים שעה בעומס, במה שאמורה להיות נסיעה של כמה דקות. האם זה ישתנה?

המשך קריאה »
חניון ציבורי רחוב השחם פתח תקווה

בשורה לעובדים ולמבלים: עיריית פתח תקווה מכפילה את החניון הציבורי בשחם. העבודות החלו

אחד ממקומות החנייה הכי עמוסים בעיר, בדרך להתרחב בצורה משמעותית, במרכז העסקים והבילויים של רח' שחם. מתחם הכורכר, שאלפי מכוניות חונות בו מדי יום, יוסיף לשטחו מאות חניות נוספות, במטרה להקל על הצפיפות במקום שבכל יום רגיל משעה 9:00, כבר מפוצץ במכוניות של העובדים במשרדים. גם בלילות ובערבים, במיוחד של סופ"ש קשה למצוא מקום פנוי. העירייה: "פועלים לתת מענה חניה חינמי לתושבים".

המשך קריאה »
מכוניות חשמליות בפתח תקווה

עיר מחשמלת: יותר מ-13,000 מכוניות חשמליות נמכרו לפתח תקוואים מתחילת השנה

אם גם אתם שמתם לב לכמות הבלתי נגמרת של GEELY, ORA, TESLA, BYD, MG ועוד חשמליות על הכבישים שלנו – יש לזה גם אסמכתא. לפי נתוני משרד התחבורה, פתח תקווה נמצאת במקום השני אחרי תל אביב בכמות כלי הרכב החשמליים, שנקנו על ידי תושבי העיר – החל מינואר 2024. המיתון, המלחמה ומצב הרוח הלאומי – מסתבר שלא משפיעים על מי שרואה חשמלית על כבישי פתח תקווה – ורוצה גם אחת משלו.  

המשך קריאה »