למרות הפרסום בשבוע שעבר בכלכליסט, לפיו טרם נמצאו שוכרים לבניין, הכולל 40 אלף מ"ר משרדים על פני 13 קומות, מיד לאחר מכן דיווחה היזמית "שלמה נדל"ן", ששותפה בפרויקט עם קבוצת רוגובין, לבורסה על עסקה משמעותית מאוד: השכרת 12,500 מ"ר עילי וכ-300 מקומות חנייה ל-ECI ישראל ב-16 מיליון ש"ח לשנה. צפי אכלוס: עד סוף 2024. צפו בתמונות מהשטח.
על פרויקט הופטאון (Hope Town) פתח תקווה כתבנו לראשונה לפני כמעט שנתיים (ינואר 2022), כשהוא עוד היה בשלבי הבנייה הראשונים. היום, לאחר שכמעט כל השלד נבנה, אפשר יהיה להעריך שבעוד שנה-שנתיים יעבדו במבנה המודרני, שנמצא על פינת הפסגות-יגיע כפיים, מאות עובדים. בתמונות העדכניות רואים את התקדמות הפרויקט, לאחר שכל הקומות נבנו וכבר יש חיפויים על הקירות החיצוניים.
תמונות עדכניות מהפרויקט (מתוך טיקטוק פתח תקווה NEWS)
@ptnews.tiktok פרויקט הופטאון פתח תקווה
♬ Sunrise - Official Sound Studio
התרגזו על העיתוי
הכתבה בכלכליסט קצת הרגיזה את שתי החברות היזמיות של הפרויקט – במיוחד בגלל העיתוי – רגע לפני שדווח לבורסה לניירות ערך על עסקת הענק, שצפויה רק היא לסגור אכלוס של כ-4 קומות – כמעט שליש מהמבנה. גורמים ב"שלמה נדל"ן" עמם שוחחנו, סירבו אחרי הפרסום לגלות את שם החברה מטעמי סודיות, אך סיפרו כי מדובר בשם מותג גדול ומוכר בתעשיית ההייטק הבינלאומית.
לפי הכתבה, עליית הריבית, ההאטה בהייטק ועודף היצע המשרדים בפתח תקווה, פוגעים בפרויקט Hope Town, שזה אולי נכון, אבל זה המצב עם כל הנדל"ן המשרדי החדש בעיר, במיוחד במבנים עם סטנדרט גבוה, שמושכרים או נמכרים לחברות גדולות, לפי קומות (כלומר, מינימום קומה להשכרה). גם העובדה שהרכבת הקלה החלה לעבוד והמחירים לפני ואחרי מעטפת הם כמעט שליש (!) מאיזורי הביקוש בתל אביב.
יו״ר שלמה נדל״ן, ישראל רייף, אמר היום כי ״חתימת הסכם שכירות העוגן הראשון בפארק התעסוקה המתקדם Hope Town עם חברת הייטק בינלאומית מובילה הינה יריית הפתיחה שלנו בשיווק הפרויקט. אנו מאמינים בפרויקט שנבנה בסטנדרטים המחמירים ביותר ובפוטנציאל הענק הגלום בקריית אריה״.
11 שנים, 16 מיליון לשנה
לפי כלכליסט, זאת הפעם הרביעית בתוך שנה שבנק לאומי דחה את המועד לבחינת קצב החתימה על חוזי שכירות בפרויקט בקריית אריה, מה שחייב את שתי החברות, שלמה נדל"ן וקבוצת רוגובין, להכניס את היד אל הכיס. "דווקא בשבועות האחרונים אנחנו רואים התעוררות ועניין סביב הפרויקט – ולראייה, ההסכם שנחתם", מסר גורם בקרב היזמיות. "התהליכים מול השוכרים מאתגרים, כי אנחנו מחפשים עסקאות של מספר קומות לטווח ארוך".
לפי העסקה שדווחה, תקופת השכירות תחל לאחר השלמת הקמתו של הפרויקט, הצפויה במהלך הרבעון השני של שנת 2024, תימשך 11 שנים (כולל אופציה של השוכרת לקיצור תקופת השכירות כגד השבת חלק יחסי מעלות ההשקעה במושכר). כמו כן, לשוכרת אופציה נוספת להארכת תקופת השכירות בחמש שנים נוספות. דמי השכירות השנתיים הממוצעים שתשלם השוכרת הינם בסך של כ-16 מיליון ש"ח בשנה.
"פתח תקווה לא בבעיה. יש כעת ביקוש ל-130 אלף מ"ר"
בכתבה שהתפרסמה בכלכליסט גם תואר המצב הכללי של היצע וביקוש הנדל"ן המשרדי בפתח תקווה. זה לא סוד שבעיר נמצאים בשלבים שונים של בנייה ולפני אכלוס למעלה מ-10 פרויקטים משרדיים משמעותיים (של מעל 10,000 מ"ר) – וזה עוד בזמן שפרויקטים גדולים כמו ב.ס.ר סיטי (כ-30 אחוז אכלוס) וחוגי ONE (כ-10 אחוז אכלוס) – עדיין רוב שטחם נותר ריק. לפי הסקר; שבדק 20 בניינים בפתח תקווה – אחוז האכלוס עומד על 70.6% – הנמוך ביותר מכל ערי המרכז שנבדקו (ללא תל אביב).
גורמים בשוק הנדל"ן המסחרי בפתח תקווה דווקא משדרים אופטימיות. "פתח תקווה בבעיה? ממש לא", אומרת לנו שרית יצחקוב, מנכ״לית Colliers Israel, השלוחה הישראלית של חברה בינלאומית, העוסקת בליווי חברות רב-לאומיות בתחום הנדל״ן המסחרי. "לפי הנתונים שיש לנו, קיימים משאים ומתנים לגבי כ-130 אלף מ"ר רק בפתח תקווה. רואים עלייה בביקושים מרגע השקת הרכבת הקלה. בנוסף, המחירים של המשרדים בפתח תקווה אטרקטיביים".
ממנהלת העסקים וההייטק של העירייה, נמסר דרך הדוברות כי "פתח תקווה התברכה בשלושה אזורי תעשייה גדולים ומשגשגים – הנמצאים כל העת בתנופת פיתוח התואמים את הביקוש הרב. אזורי התעשייה נמצאים בסמוך לצירי תנועה מרכזיים, תחנות רכבת ישראל ותחנות הרכבת הקלה. אין להשליך ממקרה ספציפי זה שעולה בכתבה, על המתרחש באזורי העסקים בעיר. בנוסף, ככל הנראה קיימים גם אתגרים שונים שהינם אתגרים לאומיים המשפיעים גם במקרה זה – ואין ספק כי גם הם תופעה חולפת".