הרכבת הקלה עוקפת את הפקקים בציר ז'בוטינסקי - חבל שהיא עדיין ריקה מנוסעים

אנשי נדל"ן מפ"ת מתוסכלים: כל עוד אין תאריך יעד להשקת הרכבת הקלה – אנחנו נפגעים

בשבוע החולף התבשרנו שוב שההשקה, של מה שאמור לתת אות למהפכה התחבורתית הכי חשובה שידעה פתח תקווה, לא תקרה גם החודש. לפי הפרסומים, הוחלט על דחייה נוספת, זאת מבלי שאף אחד יודע מתי הרכבת הקלה תיפתח לנוסעים. נדל"ניסטים להם פרויקטים של מגורים ומסחר אומרים לפתח תקווה NEWS: "נגרם לנו נזק ממשי בשיווק הפרויקטים. רוכשי ושוכרי הנכסים מרגישים שאנחנו מוכרים להם חלום".

בשלב הזה, סוף מאי, היינו אמורים לחייך בסיפוק כשאנחנו עולים על הקרונות המודרניים והמצוחצחים בדרך לעבודה בעוד נסיעה מהירה, קלה ובטוחה – שתשכנע אותנו כמה זה היה נכון להשאיר גם הבוקר את הרכב בבית. אבל במקום זאת, עשרות אלפי נהגים תקועים בפקקים של פתח תקווה ורואים מדי בוקר את הרכבת הקלה רק בחלומות (יותר מדויק – בטססטים).

צפו: מה אמרו לנו ביולי לגבי הרכבת הקלה בכנס היזמים

איפה נובמבר 22 ואיפה אנחנו

ביולי 2022, לפני 10 חודשים, בכנס יזמים שארגנה עיריית פתח תקווה במלון "פרימה לינק", הבטיח לעיני המצלמות שלנו, שלום בנימין, ראש מינהלת העסקים בעירייה, כי הקו האדום של הרכבת יחל לפעול, כפי שהיה מתוכנן אז – בנובמבר 2022 (כלומר ארבעה חודשים אחרי הכנס). למרות שלעירייה כמובן אין יד ורגל במועד השקת הרכבת הקלה – היה חשוב לנו לשמוע סוג של "התחייבות" מגורם מוסמך כלשהו. 

מאז, לצערינו, פרסמנו לא פחות משבעה אייטמים בהם לפחות היה סוג של תאריך יעד (או חודש יעד): 

  1. 29 בספטמבר 2022: נת"ע לא מצליחה להתגבר על קשיי תקשורת. ההשקה תידחה
  2. 14 בדצמבר 2022: אין תכנית שלבים בדרך אל היעד הסופי: "אף אחד לא יודע מתי הרכבת הקלה תתחיל לפעול"
  3. 22 בדצמבר 2022: "אם נקבל תוך 3 ימים אינדיקציה לנסיעה בטוחה, הרכבת תיסע ברבעון הראשון של 2023"
  4. 30 בינואר 2023: אופטימיות בפתח תקווה? הקו האדום של הרכבת הקלה כנראה יתחיל לפעול באפריל
  5. 16 במרץ 2023: לא אחרי פסח וגם לא ביום העצמאות: פתיחת הרכבת הקלה בפ"ת – כנראה רק במאי
  6. 23 באפריל 2023: דחייה נוספת בהשקת הרכבת הקלה: סוף מאי. התדירות בהשקה – 6 דקות בין רכבת לרכבת
  7. 2 במאי 2023: פתח תקווה תמשיך לחכות לרכבת הקלה: לא תהיה השקה גם במאי. בעלי עסקים זועמים
אייל בהרי, מנכ"ל צים-בהרי נדל"ן - על רק פרויקט ז'ובטינסקי 12 במרכז העיר

איך נשכנע דיירים לוותר על חניה?

היום, כך לפי ידיעה שהתפרסמה השבוע ב-YNET, לצערינו, אין אפילו תאריך יעד, או יעד כלשהו. נדמה שכניסתה של השרה מירי רגב למשרד התחבורה בתחילת השנה – לא ממש זירזה את ההשקה, אלא אולי הייתה גורם מעכב. את בעלי העסקים ואנשי העסקים הפועלים בה – פחות מעניין מה הסיבה. הם רוצים באופן מיידי רכבת מעלה ומורידה נוסעים וכל חודש שזה לא קורה – גורם לפגיעה אנושה

אייל בהרי, מנכ"ל צים-בהרי, לה שני פרויקטים משמעותיים של נדל"ן למגורים ("אחוזת רופין" בז'בוטינסקי 12 ופרויקט כיכר התרבות באורלוב-המכבים), הסמוכים לרכבת הקלה, מתאר איך, הלכה למעשה, חוסר הודאות, פוגע להם בשיווק הדירות. "השימוש ברכבות כתחליף לרכב הפרטי עדיין לא קורה עדיין והציבור לא נהנה מהרכבת הקלה ואינו מוכן לוותר על הרכב הפרטי".

ואיך זה פוגע בכם?

"בשני הפרויקטים, תקן החניה הוא מופחת בשל הקירבה לרכבת", מסביר בהרי. "לא ניתן למכור היום למכור דירות ללא חניה – דבר שהרשויות בגוש דן דוחפות אליו. עד שלא נראה רכבות שנותנות שירות איכותי להמונים, לא נוכל לשכנע רוכשים לרכוש דירות ללא חניה ובכך לוותר על השימוש ברכב פרטי. הנזק הוא גם בשיווק דירות חדשות וגם בהחתמת בעלי דירות על פרויקטים להתחדשות עירונית – בשעה שלא ניתן לייצר את מספר החניות הדרושות".

מישל וקנין, יועץ שיוקו בכיר - רושו יזמות והנדסה
מישל וקנין, יועץ שיווק בכיר - רושו יזמות והנדסה

"לולא העיכוב ברכבת, היינו עכשיו ב-50 אחוז אכלוס"

אם שלבי השקת הרכבת הקלה היו מתבצעים לפי התכנון, אז בשלב זה (חצי שנה אחרי נונבמבר 22), לא רק שהרכבת הייתה פעילה מספר חודשים טובים, האזרחים כבר היו מרגישים את התועלת שלה והיו מבינים יותר ויותר – כמה לא כדאי לנסוע עם האוטו לעבודה. במקרה כזה, היה כמובן קל למכור דירה יותר בלי חניה – כי לא צריך אוטו (בטח אם מדובר רכב שני למשפחה) – אם יש רכבת קלה.

למישל וקנין, יועץ שיווק בכיר ב"רושו שיווק", יש את אותו כאב ראש. כמי שמשווק עשרות נכסים במתחם המשרדים החדש של ב.ס.ר סיטי ובמגדל "שופ-טיים" העתידי, הוא מרגיש את אפקט הדחייה ואי-מתן תאריך יעד בצורה הקשה ביותר, היות וכל המתחם, החל מתכנונו ועד לבניינתו ואיכלוסו – נשען בראש ובראשונה על תוואי הרכבת הקלה, שתחנה שלה נמצאת מרחק נגיעה ממגדלי המשרדים, שכרגע מאוכלסים רק ב-20-30 אחוז.

"לצערנו, גם אנחנו ניזונים מהפרסומים ואין כל תאריך יעד מגורם מוסמך", הוא אומר לפתח תקווה NEWS. "מתחם ב.ס.ר סיטי הוא מהמובילים בגוש גן עם ארבעה מגדלי משרדים בשטח כולל של 150 אלף מ״ר ועל פי כל התחזיות שלנו – האכלוס בחודש מאי 2023, היה אמור כבר להגיע ל- 50%".

איך זה פוגע בכך, כמשווק?

"מיותר לציין כי חברות גדולות שראו את המתחם כאלטרנטיבה טובה לשטחי משרדים באיזור תל אביב והסביבה משהים את החלטתם לעבור לפתח תקווה עם כל דחייה בפתיחת קו הרכבת. לכן אנו כמשווקי המתחם נותרנו עם יכולת להבטיח להם משהו שהוא מבחינתם בגדר חלום – והכי מצער שאין לנו כל תאריך יעד לפתיחת הקו, כל זאת משפיע על כל סביבת העסקים והמסחר בפרוייקט".

פתח תקווה
הרכבת הקלה על ציר ז'בוטינסקי ב.ס.ר סיטי פתח תקווה

יולי סביר להניח. יוני נופתע

אז מתי אפשר להעריך כי הרכבת הקלה תתחיל להעלות ולהוריד נוסעים בפתח תקווה? לא נסתכן עם תחזית. לפי הדיווח האחרון, למרות שחלפו יותר מ-45 ימי נסיעות, שהמפעילה, חברת "תבל" הייתה זקוקה להם מנת"ע, החברה הממשלתית שהקימה את הרכבת הקלה, על מנת להפעיל את הקו בצורה מסחרית – זה רחוק מלקרות.

בפגישה בין ראשי נת"ע לבכירי משרד התחבורה, הם סירבו למסור תאריך יעד, בעיקר נוכח כשלים במערכת הבטיחות של הרכבת הקלה. "אנחנו יודעים שעדיין לא נמצא פתרון לבעיית עצירות הפתע ועצירות החירום בקו", מסר גורם במשרד ל-YNET. "חיי אדם קודמים לכל. לפי ההערכות שלנו, הבעיה טרם תוקנה ולכן הפגישה נדחתה פעם אחר פעם".

הגורם מסר ל-YNET כי שתי חברות גרמניות, שאמונות על מתן אישורי הבטיחות לפרויקט, בוחנות את התקדמות הקו האדום בנושא זה. "אנחנו לא רחוקים מרמת הדרישות של שתיהן ואני מאמין שנגיע לאישור ממש בקרוב", אמר.

מה זה "הממש בקרוב" הזה? לא ברור. סביר להניח שזה יקרה ביולי. אם זה יקרה כבר ביוני – נפתע. הלוואי.

"מחכים למשיח" - מתוך הטיקטוק של פתח תקווה NEWS

עוד ב-נדלן

כסף גדול: עיריית פתח תקווה תקבל 118 מיליון ש"ח דמי השבחה על פרויקט ביג

לפי דיווח באתר "מרכז הנדל"ן", לאחר התדיינות משפטית בבית המשפט המחוזי בלוד, הגיעו היזמים לפשרה, לפיה ענקית הנדל"ן הקמעונאי, תשלם את הסכום, שהוא נמוך יותר מה-180 מיליון ש"ח, שדרשה העירייה, זאת לאחר שוועדת הערר דחתה לפני חמישה חודשים שומה מכרעת, שקבעה שהתשלום שיש לשלם לה הוא רק 81 מיליון ש"ח. המתחם נמצא היום עדיין בשלב הדיפון והחפירה, לפני בניית רפסודה.

המשך קריאה »
אפעל 15 פרויקט PTK

24 קומות של משרדים בכניסה לעיר: העירייה מדווחת שאושר להפקדה פרויקט PTK פ"ת

עיריית פתח תקווה וראש העיר רמי גרינברג פרסמו היום כי הפרויקט, שממוקם בין אפעל 15 לאפעל 13, ונמצא בסמוך לכביש 4 במרכז העסקים פארקטק (קרית אריה), עולה שלב, כשהועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה להפקיד אותו. לדברי העירייה, התכנית מציע הקמת מגדל תעסוקה המתפרס על פני 3.9 דונם מעל חניון תת קרקעי, ובמגדל יוצעו מגוון שירותי מסחר, פנאי וכן מלונאות.

המשך קריאה »

פרויקט ענק: י.ח. דמרי בשותפות עם מגדל יבנו 339 דירות להשכרה בנוף ירקון (סירקין)

חברת הנדל"ן המוכרת, יחד עם חברת הביטוח והפיננסים, הלא-פחות מוכרת, חברו יחד לשותפות בפרויקט בשכונה החדשה, שצפויה להתחיל להתאכלס לקראת 2030. מדובר בפרויקט דירות חדשות מיוחד: כל הדירות יוגדרו כדירות להשכרה. שטח הפרויקט גם יכלול כ-2000 מ"ר של תעסוקה ומסחר. יגאל דמרי: "מאמינים בשוק השכירות ארוכה הטווח". ארז מגדלי: "שמחים על יציאה לדרך משותפת".

המשך קריאה »
דירות להשכרה בפתח תקווה

פתח תקווה מקום 3 בארץ בשיעור עליית מחירי השכירות: 4685 ש"ח ממוצע לדירה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום נתונים לגבי עלויות דירות להשכרה בארץ, מהן עולה כי פתח תקוואים משלמים ב-5.8% יותר דמי שכירות, ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה, כששכר הדירה הממוצע, כמעט זהה לממוצע הארצי העומד כיום על 4,677 שקל בחודש. פתח תקווה נמצאת במקום השני אחרי כפר סבא (עלייה של 8.1%) וביחד עם ירושלים (גם כן עלייה של 5.8%). מה המומחים אומרים?

המשך קריאה »